Thorac Cardiovasc Surg 1990; 38(1): 45-47
DOI: 10.1055/s-2007-1013991
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Hydatid Cyst of the Lung in Children and Results of Surgical Treatment

Echinokokkuszysten der Lunge im Kindesalter - Ergebnisse der chirurgischen BehandlungH. Solak, M. Yeniterzi, T. Yüksek, N. Anil, T. Göktoğan, S. Ceran
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, School of Medicine, Selçuk University, Konya, Turkey
Further Information

Publication History

1989

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Between 1976 and 1986 one hundred and ten children with pulmonary hydatid disease were treated surgically. Sixty five of the patients were males and 45 were females. We diagnosed hydatid cyst in 36 cases submitted in our clinic with hemoptysis. Thirty of the patients had cough, 16 had chest pain and dyspnea, 12 had purulent sputum and 8 cases had fever and anaphylactic phenomena. In most of the patients hydatid cysts were localised in the right lung. However, they had affinity for the lower lobes of both lungs, rather than the upper lobes. The radiological examination was found to be the most reliable diagnostic method. In the majority of our cases we performed thoracotomy + cystotomy + capitonnage, while in some cases we performed resection, like cystectomy, wedge resection and lobectomy. We did not encounter any serious operative and postoperative complications, except for one pleural empyema and a single case of mortality.

Zusammenfassung

Es wird über 110 Kinder mit Echinokokkuszysten der Lunge berichtet, die alle chirurgisch behandelt wurden. Das vorherrschende Symptom war die Hämoptoe. Die meisten Zysten waren in der rechten Lunge lokalisiert, meistens waren die Unterlappen betroffen. In der Regel wurden nach einer posterolateralen Thorakotomie eine Zystektomie und eine sogenannte Capitonage vorgenommen. Bis auf ein Pleuraempyem und einen Todesfall wegen einer respiratorischen Insuffizienz waren keine Komplikationen zu verzeichnen. In 95% der Fälle konnten die Patienten am 8. postoperativen Tag aus der klinischen Behandlung entlassen werden. 40 Patienten, die mindestens 7 Jahre lang postoperativ beobachtet wurden, und 70 Patienten, die mindestens 5 Jahre nach der Operation verfolgt wurden, waren beschwerdefrei und zeigten kein Rezidiv.