Summary
Due to surgical advances, cardiac tumors now represent a potentially curable form
of heart disease. Primary cardiac tumors are very rare; secondary, metastatic tumors
are 10-40 times more frequent. The majority (75%) of primary tumors is benign. Cardiac
tumors may produce hemodynamic disturbances, mechanical hemolysis, biochemical effects
and constitutional symptoms. According to the anatomic location of the tumor, some
special symptoms and physical findings can be grouped with regard to pericardial,
myocardial, and endocardial involvement. Several laboratory data (elevated sedimentation
rate, anemia, thrombocytopenia etc.) may give additional hints to suggest cardiac
involvement in neoplastic disease. Among the diagnostic procedures, two-dimensional
echocardiography has become the most important method for noninvasive detection of
cardiac tumors. The importance of invasive procedures has declined by the improvement
of non-invasive imaging techniques, but pressure measurements within the cardiopulmonary
system, left-sided, pulmonary angiography as well as coronary angiography give additional
useful and necessary information prior to surgery. Within the spectrum of differential
diagnosis, particularly mitral, aortic, or tricupid valve disease, bacterial endocarditis,
or autoimmune diseases have to be ruled out. Thus, in the vast majority of cases the
correct diagnosis can be made. This is crucial for further management of the patient
since the majority of primary cardiac tumors can be successfully treated by surgery.
Zusammenfassung
Herztumoren können heute großenteils erfolgreich chirurgisch behandelt werden, was
allerdings eine korrekte Diagnose voraussetzt. Primäre Tumoren des kardiovaskulären
Systems sind sehr selten; kardiale Metastasen von Primärtumoren anderer Organe kommen
10-40mal häufiger vor. Die Mehrzahl (75%) der primären kardialen Tumoren ist gutartig.
Die Hauptmanifestationen kardialer Tumoren stellen hämodynamische Störungen, mechanische
Hämolyse, biochemische Veränderungen und unspezifische Allgemeinsymptome dar. Der
Lokalisation des Tumors können spezifische Symptome und Untersuchungsbefunde zugeordnet
werden, wie z.B. präkordialer Schmerz (Perikard), Zeichen der Herzinsuffizienz (Myokard)
bzw. lageabhängige Synkopen und Herzgeräusche oder Embolien (Endokard). Pathologische
Labordaten - erhöhte Blutkörperchensenkungsgeschwindigkeit, Anämie und Thrombopenie
- können zusätzlich auf eine kardiale Beteiligung bei Tumorerkrankungen hinweisen.
Unter den diagnostischen Verfahren hat die zweidimensionale Echokardiographie die
größte Bedeutung erlangt; invasive Methoden (Pulmonalkapillardruckmessung, Durchlauf-Angiogramm,
Koronar-Angiogramm) können zusätzliche, gelegentlich unentbehrliche Informationen
im Vorfeld der chirurgischen Therapie liefern. Differentialdiagnostisch sind in erster
Linie Mitral-, Aorten- und Trikuspidalklappenfehler, bakterielle Endokarditis und
Autoimmunerkrankungen (Kollagenosen) auszuschließen. Mit Hilfe der oben genannten
Verfahren kann in der überwiegenden Mehrzahl die korrekte Diagnose eines Herztumors
gestellt werden, was für das weitere therapeutische Vorgehen essentiell ist, da die
Mehrzahl der primären Herztumoren heute einer erfolgreichen chirurgischen Behandlung
zugeführt werden kann.
Key words
Cardiac tumor - Hemodynamic disturbances - Mechanical hemolysis - Biochemical effects
- Constitutional effects - Echocardiography - Cardiac catheterization