Pharmacopsychiatry 1993; 26(6): 246-253
DOI: 10.1055/s-2007-1014362
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Efficacy and Safety of Moclobemide Compared with Maprotiline in Treatment of Major Depressive Disorder

A Double-Blind Multicenter Study with Parallel GroupsWirksamkeit und Verträglichkeit von Moclobemid bei depressiven Patienten in der nervenärztlichen Ambulanz im Vergleich zu MaprotilinE. M. Steinmeyer1 , E. U. Vorbach2 , K. H. Arnoldt3
  • 1Psychiatrische Klinik der Rhein.-Westf. Technischen Hochschule Aachen, Aachen, Germany
  • 2Psychiatrische Abteilung des Elisabethenstift, Darmstadt, Germany
  • 3CNS-Consultants, Darmstadt, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

This report describes the results obtained in a double-blind, six week, prospective, randomized multicenter study. The efficacy, tolerability, and safety of moclobemide (300-600mg/d) were compared to those of maprotiline (75-150mg/d) in parallel groups of patients with a Major Depressive Episode (DS-III). In addition, participants were required to have a minimum baseline total score of 17 on the17-item Hamilton Depression Rating Scale (HAMD) (no run-in), 115 male or female outpatients (aged over 18 years) were randomly allocated to moclobemide t.i.d. (n = 58) or to mapro-tiline t.i.d. (n = 57). Demographic and illness characteristics were comparable in both treatment groups upon study entry. During the study the patients were not required to avoid tyramine-rich foods but they were advised to take trial medication after meals. Patients were assessed for efficacy and tolerability on days 4, 11, 18, 25, 32, 39, and 46. Efficacy was judged primarily on the HAMD, the investigator's final overall assessment, and on the number of premature terminations associated with insufficient efficacy. No significant difference was observed between both groups. The mean % reduction of the HAMD at the end of treatment was 62.2 in the moclobemide group and 61.2 in the maprotiline group. The percentage of patients in whom efficacy was globally judged as "good" or "very good" was 63.0% in the moclobemide group and 58.5% in the maprotiline group. Seventeen percent moclobemide patients and 21 % of maprotiline patients did not complete because of insufficient efficacy. The final overall physician's judgement of tolerability was "good" or "very good" in 82.8% of moclobemide patients and in 71.9% of maprotiline patients. Adverse events were reported or observed in 45 % of moclobemide patients and in 66% of maprotiline patients. The number of mild, moderate, and severe adverse events was higher in the maprotiline group, with a total of 67 versus 44.This difference was mainly due to the higher incidence of anticholinergic adverse events with maprotiline. Poor tolerability was given as the reason for premature termination for 10% of patients on moclobemide and for 18 % of patients on maprotiline. Cardiovascular tolerability (blood pressure, heart rate, ECG, cardiovascular adverse events) was satisfactory in both groups. Hematology, clinical chemistry, and urinalysis were not affected in a clinically significant fashion in either group. It is concluded that moclobemide is as effective as maprotiline for the treatment of a Major Depressive Episode, but may be better tolerated.

Zusammenfassung

In einer multizentrischen, doppelblinden, randomisierten 6 wöchigen Behandlungsstudie mit Parallelgruppen wird die Wirksamkeit und Verträglichkeit des neuen, reversiblen, kurzwirksamen Monoaminoxidase-Hemmere(MAOH) Moclobemid im Vergleich zu dem selektivsten derzeit verfügbaren Noradrenalin-Wiederaufnahmehemmer Maprotilin bei depressiven Patienten in der nervenärztlichen und psychiatrischen Ambulanz geprüft. Bei insgesamt 115 untersuchten Patienten mit vorwiegend endogener Depression (Moclobemid- Gruppe n = 58, Maprotilin-Gruppe n=57) zeigt sich in den Hauptwirksamkeitsparametern Hamilton-Depressionsskala und Selbstbeurteilungsskala SDS nach Zung kein signifikanter Unterschied zwischen den Substanzen, während sich in der globalen klinischen Beurteilung eine leichte Überlegenheit von Moclobemid beobachten läßt. Hinsichtlich des Wirkprofiles zeigen beide Substanzen einen maximal stimmungsaufhellenden Effekt, wobei unter Moclobemid eine eher aktivierende, antriebsfördernde und anxiolytische, unter Maprotilin eine eher sedierende Wirkung gesehen wird. Unter der Behandlung mit Moclobemid treten im Vergleich zu Maprotilin deutlich weniger Nebenwirkungen auf, wobei vor allem die anticholinergen Symptome signifikant reduziert sind. Hingegen ließen sich leichte Symptome von Agitiertheit und Durchschlafstörungen beobachten. Obwohl keine Diätrestriktionen eingehalten werden mußten, kommt es in keinem Fall zu einer hypertensiven Krise. Insgesamt erweist sich Moclobemid im Vergleich mit der in der ambulanten Therapie bewährten Standardsubstanz Maprotilin in der Therapie von depressiven Patienten auch im ambulanten Bereich in seiner Gesamtwirksamkeit gleichwertig und im Bereich der Verträglichkeit deutlich überlegen. Die Ergebnisse der Studie konfirmieren den reversiblen selektiven MAO-A-Hemmer Moclobemid als ein wirksames, verträgliches und sicheres Antidepressivum in der Therapie von ambulanten Patienten mit vorwiegend endogenen Depressionen.