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DOI: 10.1055/s-2007-1014663
Recent Trends in Prescribing Psychotropic Drugs at a Psychiatric University Hospital (1981-84)
Veränderungen im Verschreibungsmuster von Psychopharmaka einer Psychiatrischen Universitätsklinik (1981-84)Publication History
Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract
Analysis of the prescribing of psychotropic drugs in the psychiatric hospital of the Free University of Berlin revealed a slight decrease in the mean number of prescriptions to our patients over recent years. As a response to intensified psychopharmacological pretreatment the proportion of patients who had initially been treated drug-free (up to the 10th day after admission) rose steadily every year. The use of neuroleptics increased significantly, mainly due to increased prescriptions of this group of compounds to endogenous depressives. The use of benzodiazepines, however, decreased in all groups of patients. Simultaneous use of neuroleptics was a clear leader in the category of drug combinations. Low-potent neuroleptics (i.e. perazine, clozapine), clomipramine, and the MAO-inhibitor tranylcypromine were preferred increasingly in recent years; reduced prescription rates were found for haloperidol, clomethiazol, and metamizol. These changes may be related to an ongoing process of reevaluating benefits and risks of available treatments. The systematic updating of prescribing patterns is an essential tool for quality control of psychiatric pharmacotherapy.
Zusammenfassung
Die Untersuchung des Verschreibungsmusters von Psychopharmaka in der Psychiatrischen Klinik der Freien Universität Berlin zeigte eine leichte Abnahme der durchschnittlichen Anzahl von Verordnungen pro Patient in den letzten Jahren. Der Anteil der Patienten, die bis zum 10. Tag nach Aufnahme zunächst psychopharmakonfrei behandelt wurden, nahm stetig zu, was mit der zunehmenden medikamentösen Vorbehandlung der Patienten zusammenhängen dürfte. Der Einsatz von Neuroleptika nahm in der Klinik signifikant zu, was weitgehend auf den erhöhten Verbrauch bei endogen Depressiven zurückging. Benzodiazepine wurden in allen diagnostischen Untergruppen zunehmend restriktiv verwandt. In allen 4 Jahren waren Kombinationen von Neuroleptika innerhalb aller Kombinationsarten am weitaus häufigsten. Mittelpotente Neuroleptika (Perazin, Clozapin) sowie Clomipramin und der MAO-Hemmer Tranylcypromin wurden in den letzten Jahren zunehmend bevorzugt, dagegen nahmen die Verschreibungen von Haloperidol, Clomethiazol und Metamizol vergleichsweise ab. Änderungen der Verschreibungsgewohnheiten dürften mit dem ständigen Wandel von Nutzen/Risiko-Bewertungen in Zusammenhang stehen. Sie können durch den Vergleich von Verschreibungshäufigkeiten über mehrere Jahre sichtbar gemacht werden. Diese systematische (Längsschnitt-)Überwachung ist damit ein wesentliches Instrument der Qualitätskontrolle psychiatrischer Arzneimittelbehandlung