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DOI: 10.1055/s-2007-1014678
Psychostimulants, Analeptics, Nootropics: An Attempt to Differentiate and Assess Drugs Designed for the Treatment of Impaired Brain Functions
Psychostimulantien, Analeptika und Nootropika: Ein Versuch zur Differenzierung und Bewertung von Pharmaka zur Behandlung von HirnleistungsstörungenPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract
The common characteristic properties of psychostimulants, analeptics, and nootropics
are excitatory and disinhibitory effects on the central nervous system. The differences
lie in the type of excitatory effect.
Psychostimulants produce a general, yet nonphysiologic, activation with subsequent
sedation. They generally act in a destabilising manner, disturbing the homoeostatic
functions of centrally regulated reactions. Nootropics produce a physiological activation
of disturbed or reduced adaptation functions. They have a stabilising effect, increasing
the homoeostatic functions of the centrally regulated reactions that have become susceptible
to disturbances.
Analeptics differ from psychostimulants and nootropics. The effects of neuronal excitation
or disinhibition are mainly restricted to the respiratory and circulatory systems.
In high dosages they produce convulsions and corresponding motor reactions.
No conclusive evidence for a general efficacy in the treatment of organic mental disorders
has been furnished for any of the three drug classes. Yet there is sufficient proof
that nootropics, unlike psychostimulants and analeptics, can produce therapeutic results
in at least some patients, even if it is not yet clear under what conditions they
can be meaningfully applied.
There is a fundamental difference between the three groups with regard to the potential
for abuse. While tolerance and extreme physiological dependence can occur rapidly
under treatment with psychostimulants, such risks are not a typical feature of nootropics
or analeptics.
Zusammenfassung
Psychostimulantien, Analeptika und Nootropika werden bzw. wurden mit unterschiedlichem
Erfolg zur Behandlung von Hirnleistungsstörungen verwendet. Sie wirken generell exzitatorisch
und desinhibitorisch auf das Zentralnervensystem, lassen sich jedoch durch spezifische
Eigenschaften unterscheiden.
Psychostimulantien bewirken eine allgemeine, weitgehend unphysiologische Aktivierung
des ZNS, der eine Phase der Dämpfung folgt. Die Reaktionen können als Folge der Destabilisierung
des Systems verstanden werden. Analeptika erregen vorwiegend das Atem- und Kreislaufzentrum.
In hohen Dosen kommt es zu Krämpfen. Nootropika können (bei Hirnleistungsstörungen)
Adaptationsleistungen fördern, die zu einer Stabilisierung zentral regulierter Funktionen
führen.
Trotz Überschneidung in einzelnen Wirkqualitäten erlaubt es das unterschiedliche Wirkprofil
auf verschiedenen Meßebenen (zellular- molekular, pharmakologisch und klinisch-pharmakologisch
einschließlich Pharmako-EEG und Klinik), die Verbindungen voneinander abzugrenzen.