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DOI: 10.1055/s-2007-1015092
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
MRT und MRA von Nierentransplantaten - Gefäß- und Perfusionsbeurteilung
MRI and MRA of kidney transplants - Evaluation of vessels and perfusionPublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Retrospektive Studie zur Erfassung der diagnostischen Aussagekraft schneller KM-verstärkter MR-Sequenzen bei der Darstellung der Gefäß- und Perfusionsverhältnisse in Transplantatnieren. Patienten: 18 Transplantatnierenempfänger wurden in einem 1,5-Tesla-MR-System untersucht. Das Untersuchungsprotokoll umfaßte eine schnelle KM-verstärkte 3D-MR-Angiographie sowie koronare 2D-GRE-Sequenzen. Analysiert wurden die Transplantatarterie(n), die Transplantatvene(n), die regionale Parenchymperfusion sowie die Organ- und Umgebungsmorphologie. Ergebnisse: Mit der 3D-MRA kamen arterielle Stenosen (n = 3), ein arterieller Verschluß, Venenthrombosen (n = 2) und eine Venenkompression zur Darstellung. Eingeschränkte Parenchymperfusion wurde in 8 Transplantaten (renale Infarkte (n = 4), kortikale Nekrose (n = 2), akute Tubulusnekrose (n = 1), venöse Ischämie (n=1)) nachgewiesen. Flüssigkeitsansammlungen wurden ebenso wie Abflußstörungen des Nierenbeckenkelchsystems und Pathologien der umgebenden Weichteile dargestellt. Schlußfolgerung: KM-verstärkte MRT und MRA ermöglichen eine umfassende Evaluation von Transplantatnieren ohne Verwendung nephrotoxischer Kontrastmittel.
Summary
Purpose: To document the value of fast contrast enhanced-sequences in the assessment of the vascular supply and parenchymal perfusion in renal transplants. Patients: 18 recipients of a renal transplant were examined with a 1.5-Tesla-MR-system. The protocol included fast contrast enhanced 3D MR angiography and coronal 2D GRE sequences. The transplant artery and vein were assessed as well as regional parenchymal perfusion. Results: 3D MRA detected three transplant artery stenoses and one occlusion. In addition, two renal vein thromboses and one compression were identified. Perfusion deficits were documented in 8 renal transplants: renal infarction (n = 4), cortical necrosis (n = 2), acute tubular necrosis (n = 1) and venous ischemia (n = 1). Fluid collections were documented as well as dilatation of the collecting system and abnormalities of the surroundig tissues. Conclusion: Contrast enhanced MRI and MRA permit a comprehensive assessment of renal transplants without inducing nephrotoxicity.
Schlüsselwörter:
Nierentransplantat - MR-Angiographie - MR-Kontrastmittel
Key words:
Renal transplant - MR angiography - MR contrast agents