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DOI: 10.1055/s-2007-1015182
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Signalverstärkte farbkodierte Duplexsonographie reaktiv und metastatisch vergrößerter Lymphknoten
Signal-enhanced colour-coded duplex sonography of reactively and metastatically enlarged lymph nodesPublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Prospektiver Vergleich von B-Modus-, nativer und signalverstärkter Farbduplexsonographie zur Gewinnung neuer Dignitätskriterien bei vergrößerten Halslymphknoten. Methodik: Farbduplexsonographie bei 35 Patienten mit malignomsuspekten Halslymphknoten vor und nach Ultraschallsignalverstärkergabe. Qualitative Sonomorphologieanalyse und quantitative Analyse von maximaler Flußrate, Pulsatilitäts- und Widerstandsindizes. Ergebnisse: In der signalverstärkten Farbduplexsonographie zeigten die Lymphknoten ein dignitätstypisches Gefäßbild. Die Vaskularisation konnte bei 23 % der Lymphknoten (benigne: 44 %, maligne: 5 %) erst nach d-Galaktose-Gabe beurteilt werden. Flußgeschwindigkeitsmessung und Indexberechnung führten zu keiner zuverlässigen Dignitätsbestimmung, jedoch war die B-Modus-Sonographie ebenfalls hochvalide. Schlußfolgerungen: Die d-Galaktose-Gabe erleichtert die Dignitätseinschätzung vergrößerter Halslymphknoten.
Summary
Purpose: Prospective comparison of B-mode-, plain and signal-enhanced colour Doppler ultrasound to evaluate new criteria for assessment of the tumour status of enlarged cervical lymph nodes. Methods: Colour Doppler sonography was performed before and after application of d-galactose in 35 patients with suspected lymph node metastases of the neck. Sonomorphology was analysed qualitatively, maximal flow rate, pulsatility index and resistance index were determined quantitatively. Results: Signal enhanced Doppler revealed a typical vessel morphology of the lymph nodes facilitating differential diagnosis. In 23 %, vascularisation of the lymph nodes was only visible after application of the signal-enhancing agent (benign: 44 %, malignant: 5 %). The measurement of flow velocity and the calculation of Rl and PI did not lead to a reliable differentiation between malignant and benign lymph nodes whereas B-mode sonography yielded highly valid results. Conclusion: The application of d-galactose facilitates differentiation between malignant and benign lymph nodes.
Schlüsselwörter:
Farbduplexsonographie - d-Galaktose - Plattenepithelkarzinom - Lymphknotenmetastasen - Reaktive Lymphknotenvergrößerung
Key words:
Colour Doppler sonography - D-galactose - Squamous epithelial cell carcinoma - Lymph node metastases - Reactively enlarged lymph nodes