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DOI: 10.1055/s-2007-1015766
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Aspirationsbedingte Lungenkomplikationen nach Notfallendoskopie bei oberer Gastrointestinalblutung: Inzidenz und Lokalisation im Röntgen-Thorax
Aspiration-induced lung complications following emergency endoscopy in case of haemorrhage in the upper gastrointestinal tract: Incidence, and localisation in the thoracic x-rayPublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)
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Zusammenfassung
Ziel: Bestimmung der Zahl der aspirationsbedingten Lungenkomplikationen bei Notfallgastroskopie wegen oberer Gastrointestinalblutung. Material und Methoden: Retrospektive Auswertung von 174 Patienten mit Notfallgastroskopie wegen oberer Gastrointestinalblutung und Röntgenübersichtsaufnahme der Thoraxorgane vor/nach Endoskopie. Berücksichtigte Röntgenbefunde: Infiltrate und Belüftungsstörungen. Ergebnisse: Nach Notfallgastroskopie fanden sich bei 16 % der Patienten Infiltrate oder Dystelektasen. Die Seitverteilung Links/Rechts entsprach 1/1,3. Die 30-Tage-Mortalität betrug 18 % insgesamt, im Teilkollektiv mit positivem Röntgenbefund 39 %. Bei gastroskopischem Nachweis von Blutungszeichen lag der Anteil pathologischer Lungenbefunde nach Endoskopie statistisch nicht signifikant höher als ohne. Schlußfolgerungen: Die Aspiration gehört nicht zu den Hauptursachen pulmonaler Komplikationen nach Notfallgastroskopie.
Summary
Purpose: Determination of incidence and mortality of pulmonary pathologies arising after gastroscopy for acute bleeding, of left to right ratio of pulmonary findings in postgastroscopic chest films, and determination of a possible relationship between bleeding activity and frequency of aspiration. Methods: 174 patients with emergency gastroscopies for upper gastrointestinal haemorrhage with pre-/postendoscopy chest films, retrospective analysis. Of the pulmonary findings, infiltrates and atelectases were considered. Results: After emergency gastroscopy, 16 % of patients had infiltrates or atelectases at chest radiography. Mortality within 30 days in the study group was 18 %, and 39 % among the subgroup with radiologically proven pulmonary complications. The distribution of chest findings between left and right side was 1:1,3. In the subgroup with gastroscopic signs of bleeding the share of postgastroscopic pulmonary findings was slightly superior to that of patients without direct signs of bleeding; however, the difference was statistically not significant. Conclusion: Endoscopy-related aspirations do not seem to account for an increased rate of pulmonary complications after emergency gastroscopy.
Schlüsselwörter:
Obere Gastrointestinalbutung - Aspiration -Gastroskopie - Radiologie - Thorax
Key words:
Gastrointestinal haemorrhage - Aspiration - Gastroscopy - Chest radiography