Pharmacopsychiatry 1982; 15(2): 57-60
DOI: 10.1055/s-2007-1019509
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Interaction of Changes in Hospital Environment and Neurotropic Co-medication in Chronic Psychiatric Inpatients

A Placebo Controlled Double-blind StudyDie Wirkung neurotroper Zusatzmedikation in Abhängigkeit von veränderten UmweltbedingungenE.  Lehmann , J. H. Kretschmar , H.  Brauer , B.  Reinhardt
  • Psychiatric Clinic, University of Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Chronic psychiatric patients (N = 42) predominantly diagnosed as schizophrenics, who had been hospitalized for a mean of 9 years were treated in a double-blind study with a neurotropic drug (tamitinol dihydrochloride coated tablets of 300 mg t.i.d.) and placebo. Test drugs were administered concomitantly to the existing drug therapy during two treatment periods of 6 weeks each with an interval of two months free of test medication. In the second week of the second treatment period patients moved to a new building.

It was expected that neurotropic drug effects can be made clearer after the transfer requiring patient's reorientation in a new environment than before the transfer.

Assessment of efficacy was made using observer ratings (Psychic and Somatic Findings of the A.M.P. System, WING Behaviour Rating Scale) and patient's self ratings (Adjective Check List, List of Somatic Symptoms) and clinical laboratory parameters.

Results show that neurotropic co-medication reduced the "neurological syndrome" and the "psychoorganic syndrome" (A.M.P. System). An amelioration of the "neurological syndrome" was observed at the end of the first and at the end of the second medication phase (p ≤ 0.10) whilst the improvement of the "psychoorganic syndrome" was particularly evident as expected after the transfer to the new building (p ≤ 0.01). Patients receiving placebo described themselves as more active than patients receiving the test drug. (Adjective Check List: p ≤ 0.10).

No subjective or objective side effects (List of Somatic Symptoms and laboratory parameters) were evident due to the test medication which was well tolerated by all patients.

Zusammenfassung

42 chronisch psychiatrisch Kranke - vorwiegend Schizophrene - die durchschnittlich 9 Jahre hospitalisiert waren, wurden in einer Doppelblindstudie zusätzlich zur bestehenden Pharmakotherapie mit einer neurotropen Substanz (3 × 1 Dragee à 300 mg/die Tamitinol-Dihydrochlorid) bzw. Placebo behandelt. Die Behandlungsdauer betrug 2 × 6 Wochen. Zwischen den beiden Medikationsphasen lag ein prüfpräparatfreies Intervall von 2 Monaten. Innerhalb der 2. Woche der 2. Medikationsphase zogen die Patienten in ein neu errichtetes Gebäude um.

Es wurde erwartet, daß der Wirkungsnachweis nach dem Umzug wegen der damit verbundenen Neuorientierung besser gelingt als vor dem Umzug.

Zur Erfassung der Wirkung wurden Fremd- (psychischer und somatischer Befund des AMP-Systems, WING-Skala) und Selbstbeurteilungen (Eigenschaftswörterliste, Liste körperlicher Symptome) angewandt und der klinisch-chemische Status erhoben.

Die neurotrope Zusatzmedikation reduzierte das ,,neurologische und das ,,psychoorganische Syndrom", (AMP-System). Der positive Präparateinfluß auf das ,,neurologische Syndrom" zeigte sich sowohl nach der ersten als auch nach der zweiten Medikationsphase (p ≤ 0.10), während die Besserung des ,,psychoorganischen Syndroms" im Sinne der Erwartung allein nach dem Umzug deutlich wurde (p ≤ 0.01). Die Patienten der Plazebo-Gruppe beurteilten sich selbst ,,aktiver" als die Patienten der Verum-Gruppe (Eigenschaftswörterliste: p ≤ 0.1 0).

Die Zusatzbehandlung wurde von allen Patienten ohne subjektiv und objektiv feststellbare Nebenwirkungen (Liste körperlicher Symptome und Laborbefunde) vertragen.