Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(5): 257-262
DOI: 10.1055/s-2007-1019982
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Myocardial Support and Protection During Regional Myocardial Ischemia Using the Hemopump Assist Device

Myokard-Unterstützung und Protektion mit Hilfe des Linksherz-Assistsystems Hemopump bei regionaler MyokardischämieJ.-P. Hering, T. Schröder, P. Uhlig, K.-H. Scholz1 , U. Tebbe1 , H. Kreuzer1 , G. Hellige
  • Department of Experimental Cardiology
  • 1Department of Cardiology and Pulmonology, University of Göttingen, Germany
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Publikationsverlauf

1991

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary

A study was designed to quantify the influence of the Hemopump on myocardial metabolism in regional myocardial ischemias induced by repetitive balloon-occlusions (3.5 minutes) of the LAD in 12 sheep (b.w 49-61 kg). In order to make immediate comparisons and obtain paired-couples, ischemias were carried out with and without the Hemopump in operation.

An energetic unloading of the left ventricle was achieved by the Hemopump already under preocclusion conditions, reducing myocardial O2-consumption from 7.52 to 5.98ml/min/100g LV (= 20%) as well as lowering the LVEDP from 13.3 to 9.8mmHg(p≤0.01).

During ischemia a clear increase of LVEDP (13.3. to 21.0mmHg) occurs, which was prevented in the group with Hemopump-assist (9.8 to 12.1 mmHg). Combined with a sustained higher diastolic aortic pressure, a better myocardial perfusion pressure resulted. Energetic unloading and improvement of perfusion conditions might be the cause of the significantly lowered release of lactate and potassium. Due to theses fibrillation (n = 3) only occurred during occlusions without Hemopump-support.

In summary, a significant reduction of the ischemic burden on the myocardium was found. Thus the Hemopump could be of benefit to patients who fail to be weaned from CPB or who are suffering from instable cardiovascular performance.

Zusammenfassung

In einem tierexperimentellen Modell (12 Schafe, KG 49-61 kg) wurde der Einfluß des Linksherz-Assistsystemes Hemopump auf die Frühphase einer Myokardischämie untersucht. Hierzu wurden regionale Myokardischämien durch repetitive Ballonokklusionen der LAD (3,5 Minuten) mit und ohne Hemopump -Intervention durchgeführt, sodaß verbundene Paare resultierten. Bereits unter Kontrollbedingungen wurde durch die Hemopump eine energetische Entlastung erreicht, sichtbar an der Verminderung des myokardialen O2-Verbrauches von im Mittel 7,52 auf 5,98ml/min/100g (= 20%), sowie einer Reduktion des LVEDP von 13,3 auf 9,8mmHg(p ≤ 0,01).

Der deutliche Antieg des LVEDP (13,3 auf 21,0mmHg) unter Ischämie wurde in der Okklusions-Gruppe mit Hemopump-Unterstiitzung verhindert (9,8 auf 12,1 mmHg). Verbunden mit dem parallel höheren diastolischen Aortendruck resultierten verbesserte myokardiale Perfusionsbedingungen. Energetische Entlastung und verbesserte Perfusionsbedingungen führten zu einer signiflkant verringerten Freisetzung von Laktat und Kalium. Parallel trat ventrikuläres Flimmern (n = 3) nur im Kollektiv ohne Hemopump-Ünterstiitzung auf. Somit erscheint ein Einsatz der Hemopump bei Patienten, die Probleme bei der Entwöhnung vom kardiopulmonalen Bypass oder instabile Kreislaufverhaltnisse haben, möglich und sinnvoll.