Summary
The successful resection of an abdominal aortic aneurysm is presented in a patient
who had undergone kidney transplantation 4 years previously. Because the transplanted
kidney is more sensitive to ischemia than a normal one, a femorofemoral bypass with
a pump oxygenator was used for perfusion of the transplanted kidney during crossclamping.
During the clamping time of 40 minutes kidney perfusion was maintained with a perfusion
pressure of 60 to 80mmHg and the flow was 600 to 1000ml/min. A collagen-seeded Dacron
graft (diameter: 18mm, length: 12mm) was interposed. The postoperative course was
uncomplicated. We believe that performing the femoro-femoral bypass with a pump oxygenator
is an effective and simple method for kidney protection in such operations.
Zusammenfassung
Es wird über einen 51jährigen Patienten berichtet, bei dem 4 Jahre nach Nierentransplantation
ein infrarenales Bauchaortenaneurysma operiert wurde. Da die Transplantatniere in
besonderem Maße ischämiegefährdet ist, benützten wir einen femoro-femoralen Bypass
mittels HLM als Ischämieschutz. Während der 40minütigen Abklemmzeit wurde die Transplantatniere
mit Druckwerten zwischen 60 und 80mmHg perfundiert, der dazu erforderliche Fluß lag
zwischen 600 und 1000 ml/min. Eine Kollagenbeschichtete Dacron-Rohrprothese (18 mm
× 12 cm) wurde eingesetzt. Der postoperative Verlauf war unkompliziert. Wir halten
den femoro-femoralen Shunt mittels HLM für eine wirksame und einfache Methode zum
Ischämieschutz der Transplantatniere bei derartigen Operationen.
Key words
Abdominal aortic aneurysm - Aneurysm surgery - Kidney transplantation - Kidney protection