Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(2): 74-78
DOI: 10.1055/s-2007-1020116
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Effects of Systemic Intraoperative Hypothermia on the Acute-Phase and Endocrine Response to Cardiac Surgery

Auswirkungen der systemischen Hypothermie auf die akut Phasen-Proteine und die endokrine Regulation während herzchirurgischer EingriffeD. P. Taggart, W. Fraser1 , C. E. Gray1 , G. Beastall1 , A. Shenkin1 , D. J. Wheatley
  • Departments of Cardiac Surgery and
  • 1Biochemistry, Royal Infirmary, Glasgow, Scotland
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

To determine the ability of intraoperative hypothermia to modify changes in the plasma protein component of the acute-phase response (APR) and the plasma hormone component of the endocrine response (ER) to surgical injury, 20 patients undergoing coronary artery surgery were randomised to an intraoperative blood temperature of 28°C or 20°C during cardiopulmonary bypass (CPB). Serial measurements of pack-cell-volume corrected concentrations (PCVCC) of five plasma proteins (albumin, prealbumin, transferrin, caeruloplasmin, ferritin) and six plasma hormones (adrenaline, noradrenaline, cortisol, triiodothyronine, thyroxine, and thyroid-stimulating hormone) were obtained twice preoperatively, seven times during surgery, six times in the 24 hours following surgery, and a further four times until the seventh postoperative day. A more profound level of intraoperative hypothermia significantly reduced the plasma adrenaline response to CPB but not the other components of the ER or APR.

Zusammenfassung

Um zu klären, ob die intraoperative Hypothermie Veränderungen der Plasmaproteinkomponenten der Akutphasen-Antwort oder der Plasmahormonkomponenten der endokrinen Antwort auf das Operationstrauma bewirkt, untersuchten wir 20 Patienten, die zu einer aorto-koronaren Bypassoperation anstanden. Sie wurden in zwei Gruppen randomisiert, in denen die Bluttemperatur entweder 28°C oder 20°C während der extrakorporealen Zirkulation betrug. Kontinuierlich wurden die Hämatokrit korrigierten Konzentrationen von 5 Plasmaproteinen (Albumin, Prealbumin, Transferrin, Caeruloplasmin, Ferritin) und 6 Plasmahormonen (Adrenalin, Noradrenalin, Cortisol, (T3, T4, TSH) bis zum 7. postoperativen Tag bestimmt. Dabei zeigte sich, daß eine tiefe Hypothermie signifikant die Antwort des Adrenalins auf die extrakorporeale Zirkulation reduziert, während alle anderen Komponenten der endokrinen-, und Akutphasen-Antwort unverändert blieben.