Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(6): 323-325
DOI: 10.1055/s-2007-1020173
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Use of the Greater Omentum for Treatment and Prophylaxis of Anastomotic and Stump Dehiscence in Major Airway Surgery

Verwendung des Omentum zur Behandlung und Prophylaxe von Anastomosendehiszenz und BronchusstumpfinsuffizienzL. C. Müller, B. Abendstein, G. M. Salzer
  • Division of Thoracic Surgery, Department of Surgery II, University of Innsbruck, Austria
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In 6 patients suffering from anastomotic dehiscence following bronchoplastic procedures of the central airways or from acute bronchial stump fistula following pneumonectomy, the therapeutic efficiency of omentopexy in the management of the fistula was investigated. In 5 other patients with an increased risk of anastomotic leakage after sleeve pneumonectomy or pneumonectomy with carinal resection the Omentum was effectfully used to prevent such complication. 4 out of 5 evaluable patients had successful treatment of the anastomosis and stump fistula. Complications arising from the additional laparotomy were not observed.

Zusammenfassung

In 6 Patienten mit Anastomosendehiszenzen nach bronchoplastischen Eingriffen an den zentralen Atemwegen oder Bronchusstumpfinsuffizienz nach Pneumonektomie wurde die therapeutische Wirksamkeit des Fistelverschlusses durch gestieltes Omentum majus untersucht. Zusätzlich wurde in 5 Patienten mit erhöhter Gefahr einer Anastomoseninsuffizienz nach Pneumonektomie mit Carinaresektion oder Manschettenpneumonektomie die prophylaktische Wirksamkeit der Anastomosendeckung mit Omentum majus geprüft. In allen Fällen der prophylaktischen Anwendung des großen Netzes erfolgte eine komplikationslose Anastomosenheilung. Bei 4 von 5 auswertbaren Patienten mit Versorgung einer Bronchusstumpf- oder Anastomoseninsuffizienz konnte der Fistelverschluß erzielt werden. Komplikationen durch die zusätzliche Laparotomie wurden nicht beobachtet.