Thorac Cardiovasc Surg 1987; 35(1): 20-25
DOI: 10.1055/s-2007-1020191
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pseudoaneurysm of the Left Ventricle

Pseudoaneurysma des linken VentrikelsE. Milgalter, G. Uretzky, P. Levy, A. Appelbaum, J. B. Borman
  • Department of Cardiothoracic Surgery, Hadassah University Hospital and the Hebrew University-Hadassah Medical School, Jerusalem, Israel
Further Information

Publication History

1986

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Pseudoaneurysm of the left ventricle is relatively rare. Five patients aged 50-61 years with this disorder are the subjeet of this report. In 4, the pseudoaneurysm occurred following myocardial infarction and in one after aortic valve replacement.

The Symptoms appeared 3 months to 12 years after the primary event. Clinically, all were admitted with congestive heart failure combined with some degree of angina. In four patients the diagnosis was made by ventriculography and in one case by a multiple gated acquisition radionucleide scan (MUGA). All were operated on soon after diagnosis. In two patients direct suture closure of the orifice was carried out, while in the other three a synthetic patch was necessary to close the aperture.

Four patients survived operation and are well two to 14 years following surgery. The literature on post infaretion pseudoaneurysm is reviewed and analyzed. This study argues for early surgical treatment, affording relatively low postoperative mortality.

Zusammenfassung

Ein Pseudoaneurysma des linken Ventrikels ist ziemlich selten. Es wird deshalb über 5 Patienten im Alter von 50-61 Jahren berichtet. In 4 Fällen trat das Pseudoaneurysma nach einem Myokardinfarkt auf, in einem Fall nach Aortenklappenersatz. Die zur Klinikaufnahme führenden Symptome traten 3 Monate bis zu 12 Jahren nach dem primären Ereignis auf, es lag stets eine Herzinsuffizienz mit einer mehr oder weniger ausgeprägten Angina pectoris vor. In 4 Fällen wurde die Diagnose mittels Ventrikulographie gestellt, in einem Fall mit Hilfe einer Herzbinnenraum-Szintigraphie. Alle Patienten wurden bald nach Diagnosestellung operiert: 2mal konnte die Läsion direkt vernäht werden, 3mal wurde ein Dacron-Patch verwendet. Vier Patienten überlebten die Operation und befinden sich 2-14 Jahre nach dem Eingriff wohlauf. In der Diskussion werden die charakteristischen Unterschiede zwischen wahren und falschen Ventrikelaneurysmen hinsichtlich Lokalisation, Hämodynamik, thrombembolischer Komplikationen und der klinischen Symptomatik dargestellt. Als beste diagnostische Methode wird die Ventrikulographie herausgestellt. Es wird über 67 Fälle aus der Literatur berichtet, die den eigenen Fällen gegenübergestellt werden.