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DOI: 10.1055/s-2007-1020248
Complications and Efficacy of Transsternal Thymectomy in Myasthenia Gravis
Komplikationen und Effektivität der transsternalen Thymektomie bei Myasthenia gravisPublikationsverlauf
1987
Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary
Between January 1977 and September 1985,75 patients in our department underwent elective surgery for myasthenia gravis through a median sternotomy. The main prerequisite was optimal stabilization by medical treatment with the best possible vital capacity. The Osserman types were as follows: type I (22), type IIa (19), type IIb (26), type III (7), and type IV (1).
All patients, except for 3 who were mechanically ventilated for a few hours after surgery, were immediately extubated at the end of the operation. The most frequent histologic finding was thymic hyperplasia (36%); 21.3% of the patients had thymomas.
No surgery-related deaths occurred. Wound healing was impaired in 6.7% of the patients, including one patient with complete sternal instability, while 5.3% developed pneumonia. The most serious complications were myasthenic (9.3%) and cholinergic (2.7%) crises. Paresis of the phrenic (2.7%) and recurrent laryngeal (1.3%) nerves occurred only in the thymoma patients, who also had a higher frequency of all other complications.
The effect on the myasthenic Symptoms 3 months after surgery was as follows: 7.5% of the patients were in complete remission, 61.2% had improved, 9% had deteriorated. In a logistic regression model, the parameters age, sex, duration of disease, Osserman type, histology, pre-operative antibody titer to acetylcholine receptors, and post-operative change in titer were examined with respect to their influence on the effect of surgery. Only thymic histology had an appreciable influence (p = 0.057).
The effect of these Parameters on the success of surgery as well as the type and frequency of complications in relation to perioperative procedure are discussed in detail.
Zusammenfassung
Zwischen 1/1977 und 9/1985 wurden 75 Patienten wegen einer Myasthenia gravis über eine mediane Sternotomie elektiv operiert. Voraussetzung war eine optimale medikamentöse Einstellung mit bestmöglicher Vitalkapazität. Es lagen folgende Osserman-Typen vor: I: 22 Patienten, IIa: 19 Patienten, IIb: 26 Patienten, III: 7 Patienten und IV: 1 Patient.
Bis auf drei wenige Stunden nachbeatmete Patienten wurden alle unmittelbar nach Operationsende extubiert. Histologisch fanden sich am häufigsten Thymushyperplasien (36%); Thymome waren mit 21,3% vertreten.
Bei fehlender Letalität traten Wundheilungsstörungen in einer Häufigkeit von 6,7% auf, darunter eine vollständige Sternumin- stabilität. Pneumonien machten 5,3% der Patienten durch. Myasthene (9,3%) und cholinerge (2,7%) Krisen waren die folgenschwersten Komplikationen. Phrenikus- (2,7%) und Rekurrensparesen (1,3%) ereigneten sich nur bei Thymompatienten, bei welchen auch alle übrigen Komplikationen gehäuft auftraten.
Der Effekt auf die Myastheniesymptomatik wurde 3 Monate postoperativ in 5 Kategorien dokumentiert: 7,5% der Patienten befanden sich in Vollremission; insgesamt waren 61,2% gebessert, 9% verschlechtert. In einem logistischen Regressionsmodell wurden die Parameter Alter, Geschlecht, Anamnesedauer, Osserman-Typ, Histologie, präoperative Antikörpertiter gegen Azethylcholinrezeptoren und postoperative Titerbewegung hinsichtlich ihres Einflusses auf den Operationseffekt untersucht. Einen nennenswerten Einfluß (p = 0,057) hatte nur die Thymushistologie.
Die Beeinflussung des Operationserfolges durch die genannten Parameter wird ausführlich diskutiert, ebenso Art und Häufigkeit der Komplikationen im Hinblick auf das perioperative Vorgehen.
Key words
Myasthenia gravis - Transsternal thymectomy - Complications - Efficacy