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DOI: 10.1055/s-2007-1022320
Kontinente Harnableitung und Schwangerschaft
Continent Urinary Diversion and PregnancyPublication History
Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung
Wir berichten über unsere Erfahrungen mit 6 Patientinnen, die nach kontinenter Harnum- bzw. Harnableitung (Harnleiterdarmimplantation, Blasenaugmentation oder Mainz-Pouch I mit kontinentem katheterisierbarem Stoma) eine Schwangerschaft ausgetragen haben. Bei engmaschiger gynäkologisch-urologischer Überwachung war der Schwangerschaftsverlauf im wesentlichen komplikationslos, nur in einem Fall mußten bei zunehmendem bilateralem Harnstau im letzten Schwangerschaftsdrittel perkutane Nephrostomien eingelegt werden. Bei 4 Patientinnen erfolgte die Geburt durch Sectio caesarea, in zwei Fällen spontan. Alle Kinder waren gesund. Kontinente Harnum- oder Harnableitungen stellen keine Kontraindikation für eine Schwangerschaft dar. Eine engmaschige gynäkologisch-urologische Überwachung ist wichtig. Die Geburtsmethode wird in erster Linie diktiert durch gynäkologische Befunde und Besonderheiten, nicht durch die Art der Harnableitung.
Abstract
We report on our experience with 7 pregnancies in 6 women who previously underwent reconstruction of the urinary tract with a continent urinary diversion using an ileo caecal segment (Mainz-Pouch I), ureterosigmoidostomy or bladder augmentation. Urinary tract infection and upper tract dilatation were the only complications during pregnancy which required bilateral nephrostomies in one case. All other sequelae were handled conservatively. The continence mechanisms were not compromised during pregnancy or delivery. Deliveries were vaginal in two cases and by Caesarean section in five. All seven newborn were healthy. Pregnancy is not contraindicated after any type of urinary diversion including continent reservoirs. Close urological and gynaecological observation of these women throughout pregnancy is mandatory. The mode of delivery is in the majority of cases guided by obstetric indications. If Caesarean section is necessary, the obstetrician should be familiar with the intraabdominal Situation.