Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(4): 218-220
DOI: 10.1055/s-2007-1022713
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Large Cell Carcinoma of the Lung: a Contribution on Prognosis after Potentially Curative Resection

Die Prognose der Patienten nach potentiell kurativer Resektion großzelliger BronchialkarzinomeH. Huwer1 , H. W. Donie1 , I. Volkmer1 , G. Seitz2
  • 1Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery
  • 2Institute of Pathology, Saarland University Hospital, Homburg/Saar, Germany
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Between 1976 and 1989, 53 out of 60 patients with large cell carcinoma of tho lung underwent potentially curative surgery, i.e. macroscopically and microscopically complete resection. For better comparison, all tumors were classified according to the TNM Staging system of the UICC 4th edition of 1987.

Following potentially curative surgery, in stage I the mean survival time was 19 months and the five-year survival rate 30.1%, in stage II 8 months and 10%, and in stage IIIa 6.5 months and 0%, respectively. The differences in the long term prognosis between the tumor stages are significant. No significant differences could be demonstrated between II and IIIa in terms of the mean survival times.

The prognosis for patients with potentially curatively resected squamous cell carcinoma is significantly better than that for patients with large cell Carcinoma.

Zusammenfassung

53 von 60 Patienten mit großzelligem Karzinom der Lunge konnten in den Jahren 1976 bis 1989 potentiell kurativ operiert werden. Zum besseren Vergleich wurde das Staging aller Tumoren einheitlich nach dem TNM-Schema der 4. Auflage der UICC von 1987 vorgenommen.

Die mittlere Überlebenszeit nach potentiell kurativer Operation betrug im Stadium I 19 Monate, die 5-Jahres-Überlebensquote 30,1 %, im Stadium II 8 Monate bzw. 10,0% und im Stadium IIIa 6,5 Monate bzw. 0%.

Die Unterschiede der 5-Jahres-Überlebensraten zwischen den Tumorstadien sind signifikant. Die Kurzzeitprognose betreffend finden sich signifikante Unterschiede zwischen den Tumorstadien I und II sowie I und IIIa.

Die Prognose von Patienten mit potentiell kurativ reseziertem Plattenepithelkarzinom ist signifikant besser als die Prognose von Patienten mit großzelligem Karzinom.