Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(4): 224-227
DOI: 10.1055/s-2007-1022715
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Surgery and Chemotherapy for Pulmonary Metastases: Long-Term Results from a Combined Modality Approach

Langzeit-Ergebnisse nach Behandlung von Lungenmetastasen mittels Resektion und ChemotherapieH.-B. Ris1 , T. Vorburger1 , R. Noce2 , R. Maibach3 , P. Stirnemann1 , B. Nachbur1 , U. Althaus1
  • Departments of
  • 1Thoracic and Cardiovascular Surgery
  • 2Radiology
  • 3Clinical Tumor Registry
  • University of Berne, Berne, Switzerland
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Eighty-three patients underwent pulmonary metastatectomy as part of a combined modality approach between 1.1. 1972 and 31. 12. 1988 and 80 were followed up until 1. 1. 1990 or until death, with an average follow-up of 110 months. The estimated 5-, 10-, and 15-year survival rate was 38%, 32%, and 22% respectively. Recurrent pulmonary metastases were observed in 60% of the patienls during follow-up with an estimated 24 months relapse-free survival rate of 50%. An additional 20% of the patients developed extrapulmonary recurrent tumor manifestation without evidence of pulmonary disease. One of five patients remained tumor free up to 207 months (an average of 87 months) after the initial pulmonary metastatectomy. A multivariate analysis identified completeness of tumor removal, the type of primary tumor, and a difference in histology between primary and metastatic neoplasm as three independent prognostic factors with signifleant impact on overall survival, the completeness of tumor removal being the most important one. Disease-free long-term survival for patients with pulmonary metastases treated by surgery and chemotherapy is related to completeness of tumor removal and the type of primary tumor.

Zusammenfassung

Die Resektion von Lungenmetastasen erfolgt an unserer Klinik seit 1972 im Rahmen eines interdisziplinären Therapiekonzeptes. Zwischen 1. 1. 1972 und 31. 12. 1988 wurden bei 83 Patienten Lungenmetastasen reseziert. Davon konnten 80 Patienten nachkontrolliert werden, mit einer mittleren Nachkontrollzeit von 110 Monaten. Die 5-, 10- und 15-Jahres-Überlebensrate betrug 38%, 32% und 22%. 60% der Patienten entwickelten ein Lungenmetastasen-Rezidiv im Verlaufe der Beobachtungsperiode, mit einer rezidivfreien 2-Jahres-Überlebensrate von 50%. Ein extrapulmonales Tumorrezidiv trat in 20% der Patienten auf. 1 von 5 Patienten blieb bis zu 207 Monate (im Mittel 87 Monate) nach der ersten Lungenmetastasen-Resektion tumorfrei. Eine Multivarianzanalyse unserer Daten ergab drei Faktoren mit signifikantem Einfluß auf die Überlebensrate nach Resektion von Lungenmetastasen: 1. die Radikalität des Eingriffes, 2. die Histologie des Primärtumors und 3. eine Differenz zwischen der Histologie der Metastase und des Primärtumors. Ein tumorfreies Langzeit-Überleben für Patienten mit Lungenmetastasen, welche kombiniert chirurgisch und chemotherapeutisch behandelt werden, ist möglich, hängt aber entscheidend von der Radikalität des Eingriffes und von der Histologie des Primärtumors ab.