Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(4): 234-236
DOI: 10.1055/s-2007-1022718
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Right-Ventricular Hemangioma Causing Serious Outflow-Tract Obstruction

Nahezu totale Obstruktion des rechten Ausflußtraktes durch ein HämagiomN. Reiß1 , P. Theissen2 , W. Feaux de Lacroix3
  • 1Clinic for Heart Surgery
  • 2Institute of Clinical and Experimental Nuclear Medicine
  • 3Department of Pathology, University of Cologne,Cologne,Germany
Further Information

Publication History

1990

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A 28-year-old woman had a partially nonexertional dyspnea and a murmur of pulmonary stenosis. Echocardiography and magnetic resonance imaging revoaled a mass causing a nearly completely pulmonary outflow-tract obstruction. The mass was successfully resected and the pathological diagnosis of a mixed capillary and cavernous polypoid hemangioma was made. This case represents one of the very rare cases of a right-ventricular hemangioma in adults in which obstruction of the outflow-tract was initially evident. Non-invasive diagnosis and an exploratory operation with resection is the procedure of choice.

Zusammenfassung

Eine 28jährige Patientin bot die Symptome einer teilweise belastungsunabhängigen Dyspnoe und ein mit einer Pulmonalstenose zu vereinbarendes Herzgeräusch. Echokardiographie und Kernspintomographie zeigten eine Masse im rechten Ventrikel, die zu einer nahezu kompletten Obstruktion des rechten Ausflußbahntraktes führte. Die Masse wurde erfolgreich reseziert und es wurde die pathologische Diagnose eines gemischt kapillär-kavernösen Hämangioms gestellt. Dieser Fall stellt einen der äußerst seltenen Fälle eines Hämangioms im Erwachsenenalter dar, bei dem zum Zeitpunkt der Diagnose bereits eine nahezu völlige Verlegung des rechten Ausflußbahntraktes vorlag. Nicht-invasive Diagnostik und eine explorative Operation mit Resektion ist das Vorgehen der Wahl.