Geburtshilfe Frauenheilkd 1996; 56(1): 60-62
DOI: 10.1055/s-2007-1023251
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Das Angiosarkom der Brust nach konservierend operiertem Mammakarzinom - eine Folge der adjuvanten Nachbestrahlung?

Angiosarcoma of the Breast Following Wide Excision and Axillary Lymph Node Dissection - A Consequence of Adjuvant Radiotherapy?M. Aydogdu, G. Trams
  • Frauenklinik II des Zentralkrankenhauses St. Jürgenstraße Bremen (Direktor: Prof. Dr. med. G. Trams)
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Das Angiosarkom der Mamma ist ein sehr seltener Tumor. In den letzten Jahren wird ein Zusammenhang zwischen Bestrahlung der Brust nach konservierend operiertem Mammakarzinom und dem sekundären Auftreten des Angiosarkoms diskutiert. Die Diagnose stützt sich in erster Linie auf die sorgfältige Inspektion der Mamma mit obligater Biopsie. Als Therapie ist ausschließlich die Mastektomie im Gesunden zu empfehlen. Der Erfolg einer chemotherapeutischen Behandlung ist zum jetzigen Zeitpunkt noch nicht abzusehen. Fine Zunahme der noch sehr geringen Inzidenz ist mit steigender Anzahl der konservierend operierten Mammakarzinome zu erwarten.

Abstract

Angiosarcoma represents only 2.4% of soft tissue malignancies. Primary angiosarcoma of the breast is also a rare neoplasm. The ineidence of this disease has been reported to be 0.04% of all breast, malignancies. The aetiology is unknown. Angiosarcoma associated with chronic lymphoedematous arm of a postmastectomy woman was described by Stewart and Treves. In this paper we describe a 62-year-old female who underwent wide excision, axillary node dissection and adjuvant radiotherapy for primary breast cancer. After 5 years she noticed a purple discolouration of the treated left breast. Biopsy of these areas confinned an angiosarcoma. No haematogenous dissemination was found. She underwent simple mastectomy without systemic therapy. A ehest X-ray 3 months later revealed diffuse bilateral hing metastases. The ineidence of breast conserving therapies is growing fast. Until now we have no evidence on the role of irradiation as an aetiological reason for angiosarcoma after breast-conserving surgery and axillary node dissection. Therefore, we have to pay increasing attention to these patients. A patient with history of radiotherapy after breast conserving therapy and skin discolouration must undergo a biopsy of these areas. The only therapy of angiosarcoma is an early mastectomy. The sucecss of chemotherapy is uncertain. Possibly adjuvant cliemotherapy with actinomycin D for the group with poorly differentiated tumours appears beneficial. Prospective studies might help to resolve this question.