Abstract
5 days after birth a premature baby of 1300 g (31st week of gestation) was examined,
because a congenital tuberculosis was suspected. In the stomach secretion mycobacterium
tuberculosis could in fact be found. Abdominal symptoms as well as a post-natal anemia
could be lead back to the infection. For three months a double parenteral therapy
with INH (10 mg/ kg/d) and Rifampicin (10 mg/kg/d) was carried through, then a mono
therapy with INH for another 6 months. The bacillus had become resistent to streptomycin.
At the beginning of the chemotherapy a cholestasis developed. The tuberculosis could
be cured.
Zusammenfassung
Bei einem 1300 g schweren Frühgeborenen (31. SSW) wurde 5 Tage nach Geburt die Verdachtsdiagnose
einer konnatalen Tuberkulose gestellt und wenig später durch den mikroskopischen Nachweis
säurefester Stäbchen im Magensekret bestätigt. Abdominelle Symptome sowie eine postpartale
Anämie konnten auf die Infektion zurückgeführt werden. Für 3 Monate wurde eine zunächst
parenterale Zweifachtherapie mit INH (10 mg/kg/d) und Rifampicin (10 mg/ kg/d) durchgeführt,
gefolgt von einer INH-Monotherapie für weitere 6 Monate. Der Erreger war resistent
gegenüber Streptomycin. Zu Beginn der Chemotherapie bildete sich eine Cholostase aus.
Die Tuberkulose konnte geheilt werden.