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DOI: 10.1055/s-2007-1025223
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Verbrauchskoagulopathie durch pränatale Einblutungen in ein kongenitales mesoblastisches Nephrom. Fallbericht
Disseminated Intravascular Coagulation Caused by Prenatal Hemorrhage into a Congenital Mesoblastic NephromaPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)
Abstract
We report the case of a premature female newborn of the 35th gestational week with a congenital mesoblastic nephroma. The tumor was prenatally diagnosed in the 32nd week of gestation. By close sonographic controls, rapid enlargement was verified towards the end of the 35th week of gestation. This was probably caused by hemorrhage into the tumor. Anemia and postnatal disseminated intravascular coagulation followed. Cesarean section was done, because the anemia was suspected by Doppler sonographic evaluation. Disseminated intravascular coagulation could not be sufficiently controlled by conservative means but only by surgical removal of the tumor. The tumor turned out to be a congenital mesoblastic nephroma by histologic evaluation. Despite postoperative anuria and catecholamine dependency, our patient eventually showed a very favourable outcome. Diagnosis, clinical behaviour and therapy of this tumor with a generally good prognosis are described and discussed.
Zusammenfassung
Es wird über ein Frühgeborenes der 35. Schwangerschaftswoche mit kongenitalem mesoblastischem Nephrom berichtet. Der Tumor war bereits intrauterin in der 32. Schwangerschaftswoche festgestellt worden. Mittels engmaschiger sonographischer Kontrollen konnte zum Ende der 35. Schwangerschaftswoche eine rasche Vergrößerung des Tumors festgestellt werden, die wahrscheinlich durch Einblutungen ausgelöst war. Dadurch kam es zu einer Anämie, die bereits präpartal dopplersonographisch vermutet wurde, und nach der Sectio zu einer Verbrauchskoagulopathie beim Kind. Eine ausreichende Stabilisierung der Gerinnungs-situation wurde erst durch die Tumorexstirpation erzielt. Der Tumor stellte sich histologisch als kongenitales mesoblastisches Nephrom dar. Trotz postoperativer Anurie und Katecholaminabhängigkeit war der Verlauf unserer Patientin letztlich sehr günstig. Diagnostik, Dignität und Therapie dieses prognostisch günstigen Tumors werden dargestellt und diskutiert.