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DOI: 10.1055/s-2007-1025338
Behandlung der Verbrauchskoagulopathie mit Antithrombin III-Konzentrat bei Kindern mit nachgewiesener Sepsis
Antithrombin III Concentrate: A Causal Therapeutic Regimen in Children Suffering from Consumption Coagulopathy Due to SepticaemiaPublication History
Publication Date:
13 March 2008 (online)
Abstract
Consumption coagulopathy in childhood is still a serious problem. Besides treatment of the underlying diseases therapy of consumption coagulopathy was performed with heparin and nowadays with substitution of coagulation factors, especially antithrombin III concentrate, alone or in combination with heparin. We performed administration of AT III concentrates only, without additional heparin treatment in children with proven septicaemia (preterm infants n = 21, children beyond the newborn period n-18). Antithrombin III, platelet count, fibrinogen, PT, aPTT and TT were assayed. These coagulation parameters turned to be normal 48 hours after normalisation of the antithrombin III plasma level-AT III increased to normal values within 24 hours after the initial substitution in all children. Lethal outcome was not observed after sole administration of AT III as well as no other side effects have been seen. In summary, these data indicate that consumption coagulopathy in childhood can be managed successfully with early subsitution of AT III concentrate.
Zusammenfassung
Die Verbrauchskoagulopathie bei Septikaemie im Kindesalter ist immer noch ein ernstes Problem. Neben der Behandlung der Grundkrankheit mit den üblichen intensivtherapeutischen Maßnahmen und einer breiten empirischen antibiotischen Therapie ist auch in der Kinderheilkunde die alleinige Heparinisierung als unzureichende Therapie der Verbrauchskoagulopathie erkannt worden. Diese Arbeit berichtet über die Behandlung bei Frühgeborenen (N = 21) und Kindern jenseits der Neugeborenenperiode (N = 18) mit bakteriologisch nachgewiesener Septikämie mit alleiniger Antithrombin III Substitution (bei Frühgeborenen zusätzlich lowe-dose Heparinisierung bei liegenden zentralen Kathetern als Occlusionsprophylaxe). Antithrombin III, Thrombozytenzahl, Fibrinogen, TPZ, PTT und TZ wurden vor, während und nach Beendigung dieser Substitutionstherapie gemessen. 48 Stunden nach Normalisierung des AT III Plasmaspiegels wurden für diese Parameter ebenfalls normale Werte in Bezug zur Altersnorm gefunden. Antithrombin III stieg bei allen Kindern bis 24 h nach Substitutionsbeginn an. Blutungen, die bei der Heparintherapie zu beobachten sind, haben wir nicht gesehen. Andere Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet. Todesfälle traten auf bei nicht therapierbarer Grundkrankheit, in der Mehrzahl der Fälle jedoch lange nach Ausbehandlung der Septikämie.