Klin Padiatr 1991; 203(3): 158-161
DOI: 10.1055/s-2007-1025422
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Tumor-Nekrose-Faktor im Serum - Eine sinnvolle Ergänzung der Entzündungsdiagnostik bei Cystischer Fibrose?

Tumor-Necrosis-Factor in Serum - A Useful Supplementary Parameter for Diagnosis of Infections in Cystic Fibrosis?U.  Heininger , B.  Böwing , D.  Förster , M.  Berthold
  • Klinik mit Poliklinik für Kinder und Jugendliche der Universität Erlangen-Nürnberg
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In 15 patients with cystic fibrosis 18 blood samples were investigated for signs of infection including full white blood count, c-reactive protein (CRP) and tumour-necrosis-factor alpha (TNF). Ten patients were hospitalized for pulmonary exacerbation, one for orthostatic collapse and one for equivalent of meconium ileus. The latter two as well as three out-patients with cystic fibrosis on routine-visits served as controls. Blood was taken on admission and at the time of the visit in our out-patient department, respectiveley. In three cases, blood was taken repeatedly during their stays in hospital. While leucocytosis (17.700±3.500) and elevated CRP-levels (6,4 ±7,3 mg/dl) pointed to an infectious cause of deterioration in the exacerbation-group, TNFlevels without exception were undetectable (< 15 pg/ml). In the control group, leucocyte counts (10.700±3.600) and CRP-levels (1,2 ±1,1 mg/dl) showed minor pathologic results. TNF-levels were undetectable, too. While elevated TNF-levels measured quantitatively in patients with invasive bacterial infections, e.g. septicaemia due to Neisseria meningitidis, correlate well with prognosis of disease, in patients with cystic fibrosis such a relationship can't be found.

Zusammenfassung

In 18 Blutproben von 15 Patienten mit Cystischer Fibrose wurden Infektionsparameter (Differentialblutbild, C-reaktives Protein, Tumor-Nekrose-Faktor) untersucht. Bei 10 Patienten bestand klinisch eine pulmonale Exazerbation. Die Proben der übrigen Patienten dienten zur Kontrolle. Während Leukozytose (17.700±3.500) und CRP-Erhöhung (6,7±7,3 mg/dl) in der Exazerbationsgruppe auf ein entzündliches Geschehen hinwiesen, waren die TNF-Spiegel unter der Nachweisgrenze (<15 pg/ml). Pathologische Abweichungen der Leukozytenzahlen (10.700± 3.600) und CRP-Werte (1,2±1,1 mg/dl) in der Kontrollgruppe waren deutlich geringer ausgeprägt, die TNF-Spiegel im Serum ebenfalls nicht meßbar (<15 pg/ml). Während Ausmaß der TNFErhöhung im Serum von Patienten mit invasiven bakteriellen Infektionen, z.B. Meningokokkensepsis, eng mit dem Krankheitsverlauf korreliert, scheint ein vergleichbarer Zusammenhang zur Beurteilung der Prognose pulmonaler Krisen bei CF-Patienten nicht zu existieren.