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DOI: 10.1055/s-2007-962835
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
A Surgical Approach to Treat Chronic Epiphora and/or Muculopurulent Discharge in Patients with Permeable Lacrimal Drainage System
Chirurgischer Ansatz zur Behandlung von chronischer Epiphora und/oder mukopurulenter Sekretion bei Patienten mit offenem TränenwegssystemPublication History
received: 15.9.2006
accepted: 11.10.2006
Publication Date:
26 April 2007 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Wir beschreiben der Einjahres-Erfolgsrate eines neuen chirurgischen Ansatzes zur Therapie der chronischen Epiphora und/oder einer chronischen mukopurulenten Sekretion bei Patienten mit durchgängigem Tränenwegssystem (durch Tränenwegsspülung bestätigt) und Nichtansprechen auf eine konventionelle, medikamentöse Therapie. Patienten und Methode: Design: Retrospective Studien-Patienten: 17 konsekutive Patienten, die zur chirurgischen Behandlung einer chronischen Epiphora (8/17), einer chronischen mukopurulenten Sekretion (7/17) oder beidem (2/17) überwiesen wurden. Intervention: transpunktale, endoskopische, diagnostische/chirurgische Tränenwegsdrainage nach Piffaretti (17/17), Tränenpünktchenplastik (16/17), Konjunktivochalasisplastik (5/17), laterale Kanthoplastik (1/17) und/oder Kombination von Konjunktivochalasisplastik und lateraler Kanthoplastik (3/17). Bei der Mehrheit der Patienten (13/17) wurde eine partielle lacrimale Obstruktion endoskopisch mit dem Tränenwegstrepan entfernt. Hauptaussageparameter: Selbstbeurteilung der Patienten bezüglich Besserung der Symptome ein Jahr nach dem Eingriff. Resultate: 88 % (15/18) der Patienten berichteten über eine markante subjektive Verbesserung der Symptome.Schlussfolgerung: Bei Patienten mit chronischer Epiphora oder chronischer mukopurulenter Sekretion bei offenem Tränenwegssystem, die auf konventionelle konservative medikamentöse Therapie nicht ansprechen, stellt ein chirurgischer Eingriff eine vielversprechende, alternative Therapieoption dar.
Abstract
Background: This study reports the one-year success rate of a new surgical approach to treat symptoms of chronic epiphora and/or mucopurulent discharge refractive to at least six months of medical treatment in patients with permeable lacrimal drainage system (irrigation test). Patients and Methods: Design: retrospective chart review analysis. Participants: seventeen consecutive patients referred from a private praxis to an eye clinic to treat, by surgery, symptoms of either chronic epiphora (8/17), mucopurulent discharge (7/17), or both (2/17). Intervention: Piffaretti’s non-laser transpunctal endoscopic diagnostic/surgical lacrimal drainage procedure (17/17), lacrimal punctoplasty (16/17), conjunctivochalasisplasty (5/17), lateral canthoplasty (1/17), and/or both conjunctivochalasisplasty and lateral canthoplasty (3/17). In the majority of these patients (13/17) partial obstructions within the lacrimal canaliculus (3/17), the ductus nasolacrimalis (7/17), or both (3/17) were observed endoscopically and removed with Piffaretti’s lacrimal trephines. Main outcome measures: patient’s self-assessment of symptom improvement one year after surgery. Results: One year after surgery, 88 % (15/18) of patients had a marked improvement of their symptoms, 64 % (11/17) of them even reporting as being symptom free. When conducted (14/17), irrigation always revealed a permeable lacrimal system (test not performed in a lost-to-follow-up and in two symptom-free patients). Conclusions: Surgery can be an alternative therapeutic option for patients who have a permeable lacrimal drainage system and suffer from chronic epiphora and/or mucopurulent discharge that do not respond to conventional conservative medical therapies.
Schlüsselwörter
funktionelle Epiphora - Tränenträufeln - Tränensackchirurgie - Balloon-Kanthoplastik - Nasolakrimal-Intubation - Konjunktivochalasie - Ektropion
Key words
functional epiphora - watery eye - lacrimal surgery - balloon canthoplasty - nasolacrimal intubation - conjunctivochalasis - ectropion
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Ivan O. Haefliger, MD, FEBO
Department of Oculoplastic & Lacrimal Surgery, University Eye Clinic
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