Zusammenfassung
Hintergrund: Wegen des hohen Risikos eines Pigmentepithel-Risses wird bei Augen mit seröser RPE-Abhebung
(sRPED) üblicherweise keine PDT durchgeführt. Daher war diese Subform der exsudativen
AMD bisher so gut wie nicht behandelbar. Patienten und Methode: Prospektive, unkontrollierte, beobachtende Fallserie. 20 Augen von 20 Patienten mit
subfovelaer sRPED, diagnostiziert im OCT, wurden zwischen Juni 2005 und April 2006
mit intravitrealem Triamcinolon Acetonid (IVTA) behandelt. In 15 Fällen war die sRPED
primär, bei 5 Fällen hatte sie sich nach einer oder mehreren Zyklen von fotodynamischer
Therapie mit Visudyne® entwickelt. Resultate: Es gab einen Trend zu besserem Visus in der Gruppe mit primärer sRPED von 0,73 logMAR
(0,19 Snellen) vor Therapie (n = 15) auf 0,68 logMAR (0,21 Snellen) nach einem Monat
(n = 15) (p = 0,19) und auf 0,60 logMAR (0,25 Snellen) nach drei Monaten (n = 14)
(p = 0,41). Die maximale Höhe der sRPED verminderte sich auf durchschnittlich 35,3
% nach einem Monat (n = 15) und stieg wieder auf 56,9 % nach drei Monaten (n = 14).
In der Gruppe der Augen mit sRPED nach PDT erlitt ein Auge zwei Wochen nach IVTA einen
akuten Epithelriss mit schwerem Visusverlust. Bei den übrigen vier Augen stieg der
durchschnittliche Visus von 0,90 logMAR (0,13 Snellen) vor Therapie auf 0,73 logMAR
(0,19 Snellen) nach einem Monat und auf 0,80 logMAR (0,16 Snellen) nach 3 Monaten.
Bei 8/20 Augen (4/5 Augen mit sRPED nach PDT und 4/15 Augen mit primärer sRPED) verschwand
die sRPED vollständig. Schlussfolgerung: IVTA könnte eine therapeutische Option bei sonst unbehandelbaren Augen mit sRPED
darstellen.
Abstract
Background: Due to the high risk of RPE tears PDT is usually not performed in eyes with serous
RPE detachments (sRPED). For this reason this subform of exudative AMD was so far
untreatable. Patients and Methods: We report on a prospective uncontrolled observational case series. 20 eyes of 20
patients with subfoveal sRPED demonstrated by OCT were treated between June 2005 and
April 2006 with intravitreal triamcinolone acetonide (IVTA). In 15 cases there was
a primary sRPED, in 5 cases it had developed after one or more sessions of photodynamic
therapy with Visudyne®. Results: There was a trend for better average visual acuity in the group with primary sRPED
from 0.73 logMAR (0.19 Snellen equivalent) at baseline (n = 15) to 0.68 logMAR (0.21
Snellen) after one month (n = 15) (p = 0.19) and to 0.60 logMAR (0.25 Snellen) after
three months (n = 14) (p = 0.41). The maximal height of sRPED decreased to an average
of 35.3 % after one month (n = 15) and increased again to 56.9 % after 3 months (n
= 14). One patient was lost to follow-up. In the group of eyes with sRPED after PDT,
one eye developed an RPE tear with severe vision loss two weeks after IVTA. In the
remaining four eyes average visual acuity improved from 0.90 logMAR (0.13 Snellen)
at baseline to 0.73 logMAR (0.19 Snellen) after one month and to 0.80 logMAR (0.16
Snellen) after 3 months. Complete resolution of sRPED was observed in 8/20 eyes (4/5
eyes with sRPED after PDT and 4/15 eyes with primary sRPED). Conclusions: IVTA seems to be a therapeutic option in otherwise untreatable eyes with sRPED.
Schlüsselwörter
altersbedingte Makuladegeneration - Pigmentepithelabhebung - intravitreales Triamcinolon
Key words
age-related macular degeneration - pigment epithelial detachments - intravitreal triamcinolone
References
1
Axer-Siegel R, Ehrlich R, Rosenblatt I. et al .
Photodynamic therapy for occult choroidal neovascularization with pigment epithelium
detachment in age-related macular degeneration.
Arch Ophthalmol.
2004;
122
453-459
2
Blinder K J, Bradley S, Bressler N M. et al .
Effect of lesion size, visual acuity, and lesion composition on visual acuity change
with and without verteporfin therapy for choroidal neovascularization secondary to
age-related macular degeneration: TAP and VIP report no. 1.
Am J Ophthalmol.
2003;
136
407-418
3
Boscia F, Furino C, Sborgia L. et al .
Photodynamic therapy for retinal angiomatous proliferations and pigment epithelium
detachment.
Am J Ophthalmol.
2004;
138
1077-1079
4
Boscia F, Parodi M B, Furino C. et al .
Photodynamic therapy with verteporfin for retinal angiomatous proliferation.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
2006;
244
1224-1232
5
Dhalla M S, Blinder K J, Tewari A. et al .
Retinal pigment epithelial tear following intravitreal pegaptanib sodium.
Am J Ophthalmol.
2006;
141
752-754
6
Emerson G G, Ghazi N G.
Spontaneous rip of the retinal pigment epithelium with a macular hole in neovascular
age-related macular degeneration.
Am J Ophthalmol.
2005;
140
316-318
7
Gass J D.
Pathogenesis of tears of the retinal pigment epithelium.
Br J Ophthalmol.
1984;
68
513-519
8
Gelisken F, Inhoffen W, Partsch M. et al .
Retinal pigment epithelial tear after photodynamic therapy for choroidal neovascularization.
Am J Ophthalmol.
2001;
131
518-520
9
Gillies M C, Simpson J M, Luo W. et al .
A randomized clinical trial of a single dose of intravitreal triamcinolone acetonide
for neovascular age-related macular degeneration: one-year results.
Arch Ophthalmol.
2003;
121
667-673
10
Jonas J B, Akkoyun I, Budde W M. et al .
Intravitreal reinjection of triamcinolone for exudative age-related macular degeneration.
Arch Ophthalmol.
2004;
122
218-222
11
Michels S, Aue A, Simader C. et al .
Retinal pigment epithelium tears following verteporfin therapy combined with intravitreal
triamcinolone.
Am J Ophthalmol.
2006;
141
396-398
12
Nicolo M, Ghiglione D, Lai S. et al .
Intravitreal triamcinolone in the treatment of serous pigment epithelial detachment
and occult choroidal neovascularization secondary to age-related macular degeneration.
Eur J Ophthalmol.
2005;
15
415-419
13
Singh R P, Sears J E.
Retinal pigment epithelial tears after pegaptanib injection for exudative age-related
macular degeneration.
Am J Ophthalmol.
2006;
142
160-162
14
Stellungnahme der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft, des Berufsverbands der
Augenärzte Deutschlands und der Retinologischen Gesellschaft zu aktuellen therapeutischen
Möglichkeiten bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration.
Ophthalmologe.
2006;
103
447-452
15
Theodossiadis G P, Grigoropoulos V G, Emfietzoglou I. et al .
Evolution of retinal pigment epithelium detachment after photodynamic therapy for
choroidal neovascularization in age-related macular degeneration.
Eur J Ophthalmol.
2006;
16
491-494
16
Thompson J T.
Retinal pigment epithelial tear after transpupillary thermotherapy for choroidal neovascularization.
Am J Ophthalmol.
2001;
131
662-664
Dr. med. Florian K. Sutter
Augenklinik, Universitätsspital Zürich
Frauenklinikstr. 24
8091 Zürich
Switzerland
Telefon: ++41/44/2 55 11 11
Fax: ++41/44/2 55 44 72
eMail: florian.sutter@usz.ch