Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(2): 120-126
DOI: 10.1055/s-2007-962956
Klinische Studie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effekte der 360°-Retinotomie und Makulatranslokation auf das skotopische Dreifachblitz-ERG bei Patienten mit exsudativer altersbedingter Makuladegeneration

Changes of the Triple Flash Electroretinogram after 360° Retinotomy and Macular Translocation for Subfoveal Choroidal Neovascularisation in Age-Related Macular DegenerationC. Lüke1 , M. Lüke2 , S. Aisenbrey2 , T. S. Dietlein1 , K. U. Bartz-Schmidt2 , B. Kirchhof1 , P. Walter3
  • 1Zentrum für Augenheilkunde der Universität Köln
  • 2Abteilung I der Universitätsaugenklinik Tübingen
  • 3Universitätsaugenklinik der RWTH Aachen
Further Information

Publication History

Eingegangen: 30.5.2006

Angenommen: 18.12.2006

Publication Date:
16 February 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das Ziel der Studie war es, mögliche Effekte der 360°-Retinotomie und Makulatranslokation auf das skotopische Dreichfachblitz-Elektroretinogramm (DERG) bei Patienten mit exsudativer altersbedingter Makuladegeneration zu identifizieren. Methodik: Eine konsekutive Serie von 32 Patienten mit exsudativer AMD wurden mittels 360°-Retinotomie und Makulatranslokation behandelt. Das skotopische DERG diente als Hauptparameter dieser Untersuchung und wurde einen Tag vor der Translokationschirurgie und nicht früher als 4 Wochen nach der Silikonölentfernung abgeleitet. Ergebnisse: Die DERG-Amplituden zeigten sich nach der Translokationschirurgie signifikant reduziert. In Abhängigkeit von der verwendeten Blitzintensität zeigte sich eine mittlere Amplitudenreduktion der ersten b-Welle zwischen 67 (0,2 cds/m2) und 74 % (0,03 cds/m2). Die Latenz der zweiten b-Welle des präoperativen DERGs konnte als prädiktiver ERG-Parameter im Hinblick auf die postoperative Sehschärfe identifiziert werden. Es konnte eine statistisch signifikante Korrelation zwischen der Latenz der zweiten b-Welle bei einer Blitzintensität von 0,03 und 0,1cds/m2 und der postoperativen Sehschärfe nachgewiesen werden (p = 0,016 und p = 0,049). Schlussfolgerung: In Übereinstimmung mit vorausgegangenen Studien konnte die aktuelle Untersuchung eine signifikante Reduktion der elektrophysiologischen Parameter nach 360°-Retinotomie und Makulatranslokation nachweisen. Zukünftig erscheint eine Verbesserung der präoperativen Patientenselektion unter Berücksichtigung der prädiktiven DERG-Parameter möglich.

Abstract

Background: The aim of the present study was to evaluate potential electrophysiological changes after 360° retinotomy and macular translocation for subfoveal choroidal neovascularisation in patients with age-related macular degeneration. Methods: A consecutive series of 32 patients suffering from subfoveal choroidal neovascularisation secondary to age-related macular degeneration underwent 360° retinotomy and macular translocation. The scotopic triple-flash ERG (TERG) served as the main parameter of the study and was recorded one day prior to the translocation surgery and no earlier than 4 weeks after the silicone oil removal. Results: The TERG amplitudes were significantly reduced after translocation surgery. Depending on the applied flash luminance the mean amplitude reduction of the first b-wave varied between 67 % (0.2 cds/m2) and 74 % (0.03 cds/m2). The latency of the second b-wave of the preoperative TERG proved to have predictive power with reference to the postoperative visual acuity. A statistically significant correlation between the latency of the second b-wave for a flash intensity of 0.03 and 0.1 cds/m2 and the postoperative visual acuity was shown (p = 0,016 and p = 0,049). Conclusions: In accordance with previous studies the present study indicates that a significant electrophysiological decrease is caused by surgical procedures associated with macular translocation. In future, due to predictive parameters of the TERG the preoperative selection of patients could be improved.

Literatur

  • 1 Aisenbrey S. et al . Macular translocation with 360 degrees retinotomy for exudative age-related macular degeneration.  Arch Ophthalmol. 2002;  120 (4) 451-459
  • 2 Bartz-Schmidt K U. et al . The triple flash electroretinogram and its significance in macular diseases.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1996;  234 604-611
  • 3 Blach R K, Behrmann J. The electrical activity of the eye in retinal detachment.  Trans Ophthalmol Soc UK. 1967;  87 263-266
  • 4 Bressler N M, Bressler S B, Gragoudas E S. et al . Clinical characteristics of choroidal neovascular membranes.  Arch Ophthalmol. 1987;  105 209-213
  • 5 Curcio C A, Medeiros N E, Millican C L. Photoreceptor loss in age-related macular degeneration.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1996;  37 1236-1249
  • 6 Eckardt C, Eckardt U, Conrad H G. Macular rotation with and without counter-rotation of the globe in patients with age-related macular degeneration.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1999;  237 (4) 313-325
  • 7 Faude F, Wiedemann P, Reichenbach A. A detachment infusion for macular translocation surgery.  Retina. 1999;  19 (2) 173-174
  • 8 Ferris F L. et al . New visual acuity charts for clinical research.  Am J Ophthalmol. 1982;  94 91-96
  • 9 Foulds W S, Ikeda H. The effects of detachment of retina on the induced and resting ocular potentials in the rabbit.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1966;  5 93-108
  • 10 Fricke J. et al . Counterrotation of the globe in macular translocation.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2000;  238 (8) 664-668
  • 11 Hamasaki D I, Machemer R, Norton E WD. Experimental retinal detachment in the owl monkey. VI. The ERG of the detached and reattached retina.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1969;  177 212-221
  • 12 Lafaut B A. et al . Clinicopathological correlation in exudative age related macular degeneration: histological differentiation between classic and occult choroidal neovascularisation.  Br J Ophthalmol. 2000;  84 239-243
  • 13 Lee P, Donovan R H, Mukai N. Intravitreous injection of silicone: an experimental study. II. Histochemistry and electron microscopy.  Ann Ophthalmol. 1972;  4 (4) 273-287
  • 14 Lüke C. et al . Electrophysiological changes after 360 degrees retinotomy and macular translocation for subfoveal choroidal neovascularisation in age related macular degeneration.  Br J Ophthalmol. 2001;  85 (8) 928-932
  • 15 Machemer R, Steinhorst U H. Retinal separation, retinotomy, and macular relocation: II. A surgical approach for age-related macular degeneration?.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1993;  231 (11) 635-641
  • 16 Marmor M F, Zrenner E. Standard for clinical electroretinography (1999 update). International Society for Clinical Electrophysiology of Vision.  Doc Ophthalmol. 1999;  97 (2) 143-156
  • 17 Rendahl I. The electroretinogram in retinal detachment.  Int Ophthalmol Clin. 1969;  9 1025-1038
  • 18 Schuurmans R P. et al . The influence of photocoagulation of the retina on the electroretinogram.  Doc Ophthalmol. 1977;  42 369-373
  • 19 Sickel W. Retinal metabolism in dark and light. Fuortes MGF Handbook of Sensory Physiology Vol. VII, 2 Berlin, Heidelberg, New York; Springer 1972: 667-727
  • 20 Si-Dong K. et al . Electrical responses from locally detached retina and its recovery after reattachment.  Ophthalmologica. 1996;  210 195-199
  • 21 Walter P, Sickel W. Identification of fast spurts of pyridine nucleotide oxidation evoked by light stimulation in the isolated perfused vertebrate retina.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1994;  232 318-323
  • 22 Walter P. et al . Electrophysiological abnormalities in age-related macular degeneration.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1999;  237 962-968
  • 23 Young R W. Pathophysiology of age-related macular degeneration.  Surv Ophthalmol. 1987;  31 291-306

Priv.-Doz. Dr. Christoph Lüke

Zentrum für Augenheilkunde der Universität Köln, ERG-Labor

Joseph-Stelzmann-Str. 9

50924 Köln

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