Zusammenfassung
Wir berichten über einen 12-jährigen Jungen mit Stickler-Syndrom. Aufgrund von Osteonekrosezeichen
des Hüftkopfes im MRT stellten wir initial die Diagnose Dysplasia epiphysealis capitis
femoris. Der Patient entwickelte im Verlauf eine progrediente Hüftsteife und rezidivierende
Netzhautablösungen. Die molekulargenetische Abklärung ergab ein Stickler-Syndrom.
Das Stickler-Syndrom ist eine seltene, autosomal dominant vererbte Erkrankung. Die
Hüftbeteiligung ist dabei eine Seltenheit, gewöhnlich verbunden mit einer Hypermobilität.
In unserem Fall sahen wir einen atypischen Verlauf und somit eine verzögerte Diagnosestellung.
Abstract
We report about a 12-year-old boy with a Stickler syndrome. Because of osteonecrosis
in the femoral head in MRI the initial diagnosis was dysplasia epiphysealis capitis
femoris. The patient developed a progressive stiffness of the hip and a retinal detachment.
A molecular investigation showed a Stickler syndrome. Stickler syndrome is an autosomal
dominant hereditary disease. It has a very low incidence and a rare association with
hip disease. Usually the patients suffer from hypermobility. In our case the course
was atypical and diagnosis delayed.
Schlüsselwörter
Stickler‐Syndrom - erbliche progressive Arthro‐Ophthalmopathie - Osteonekrose
Key words
Stickler syndrome - hereditary progressive arthro‐ophthalmopathy - osteonecrosis
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Dr. Jana-Beate Koehler
Orthopädische Klinik und Poliklinik
Ludwig-Maximilians-Universität München, Klinikum Großhadern
Marchioninistraße 15
81377 München
Email: jana-beate.koehler@med.uni-muenchen.de