Notfallmedizin up2date 2007; 2(2): 121-137
DOI: 10.1055/s-2007-965261
Spezielle Notfallmedizin

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schädel-Hirn-Trauma

Christof Renner, Jürgen Meixensberger
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 October 2007 (online)

Kernaussagen

Neben dem primären Hirnschaden infolge der direkten Gewalteinwirkung stellt der sekundäre Hirnschaden als Folge von Hypotonie und Hypoxie das Zentrum der therapeutischen Bemühungen dar. Die schnellstmögliche Sicherstellung einer suffizienten Kreislaufsituation mit einem resultierenden CPP (> 60 mmHg), einem kontrollierten ICP (< 20 mmHg) und der schnellstmöglichen Beseitigung chirurgisch behandelbarer hirndruckerhöhender Raumforderungen führen zu einer deutlichen Senkung des Morbiditäts- und Mortalitätsrisikos. Zur Behandlung eines chirurgisch nicht zu therapierenden erhöhten Hirndrucks steht ein eskalierendes Stufenschema zur Verfügung.

Literatur

  • 1 Bardenheuer M, Obertacke U, Waydhas C, Nast-Kolb D. Epidemiologie des Schwerverletzten.  Unfallchirurg. 2001;  103 355-363
  • 2 Teasdale G, Jennett B. Assessment of coma and impaired consciousness.  Lancet. 1974;  1 81
  • 3 Wenzlaff P. Ergebnisse. Rickels E, von Wild K, Wenzlaff P, Bock WJ (Hrsg.) Schädel-Hirn-Verletzung, Epidemiologie und Versorgung, Ergebnisse einer prospektiven Studie. München; Zuckschwerdt 2006: 42-74
  • 4 Chesnut R M, Marshall S B, Piek J, Blunt B A, Klauber M R, Marshall L F. Early and late systemic hypotension as a frequent and fundamental source of cerebral ischaemia following severe brain injury in the Traumatic Coma Data Bank.  Acta Neurochir. 1993;  59 (Suppl) 121-125
  • 5 Watts D D, Hanfling D, Waller M, Gilmore C, Fakhry S M, Trask A L. An evaluation of the use of guidelines in prehospital management of brain injury.  Prehospital Care. 2004;  8 254-261
  • 6 Itshayek E, Rosenthal G, Fraifeld S, Perez-Sanchez X, Cohen J E, Spektor S. Delayed posttraumatic acute subdural hematoma in elderly patients on anticoagulation.  Neurosurgery. 2006;  58 E851-856
  • 7 Oertel M, Kelly D F, McArthur D. et al . Progressive hemorrhage after head trauma: predictors and consequences of the evolving injury.  J Neurosurg. 2002;  96 109-116
  • 8 Koc R, Akdemir H, Okten I S, Meral M, Menku A. Acute subdural hematoma: outcome and outcome prediction.  Neurosurg Rev. 1997;  20 239-244
  • 9 Englander J, Bushnik T, Duong T. et al . Analyzing risk factors for late posttraumatic seizures: a prospective multicenter investigation.  Arch Phys Med Rehabil. 2003;  84 365-373
  • 10 D'Ambrosio R, Perucca E. Epilepsy after head injury.  Curr Opin Neurol. 2004;  17 731-735
  • 11 Baethmann A, Kempski O, Unterberg A. Entstehung und Therapie zerebraler Sekundärschäden.  Münch Med Wschr. 1982;  43 941-944
  • 12 Marmarou A, Anderson Rl, Ward J D. Impact of ICP instability and hypotension on outcome in patients with severe head trauma.  J Neurosurg. 1991;  75 59-66
  • 13 Lang E, Lagopoulos J, Griffith J. et al . Cerebral vasomotor reactivity testing in head injury: the link between pressure and flow.  JNNP. 2003;  74 1053-1059
  • 14 Rosner M J, Rosner S D, Johnson A H. Cerebral perfusion pressure: management protocol and clinical results.  J Neurosurg. 1995;  83 949
  • 15 Contant C F, Valadka A B, Gopinath S P, Hannay H J, Robertson C S. Adult respiratory distress syndrome: a complication of induced hypertension after severe head injury.  J Neurosurg. 2001;  95 560-568
  • 16 Lang E, Czosnyka M, Mehdorn M. Tissue oxygen reactivity and cerebral autoregulation after severe traumatic brain injury.  Crit Care Med. 2003;  31 267-271
  • 17 Cremer O L, van Dijk G W, Ameklink G J, de Smet A M, Moons K G, Kalkman C J. Cerebral hemodynamic responses to blood pressure manipulation in severely head-injured patients in the presence or absence of intracranial hypertension.  Anesth Analg. 2004;  99 1211-1217
  • 18 Meixensberger J, Jaeger M, Väth A, Dings J, Kunze E, Roosen K. Brain tissue oxygen guided treatment supplementing ICP/CPP therapy after traumatic brain injury.  J Neurol Neurosurg Psych. 2003;  74 760-764
  • 19 Jaeger M, Soehle M, Schuhmann M U, Winkler D, Meixensberger J. Correlation of continuously monitored regional cerebral blood flow and brain tissue oxygen.  Acta Neurochir. 2005;  147 51-56
  • 20 Lundberg N. Continuous recording and control of ventricular fluid pressure in neurosurgical practice.  Acta Psychiatr Neurol Scand. 1960;  36 (Suppl 149) 191-193
  • 21 Schneider G H, von Helden G H, Franke R, Lanksch W R, Unterberg A. Influence of body position on jugular venous oxygen saturation, intracranial pressure and cerebral perfusion pressure.  Acta Neurochir. 1993;  59 (Suppl) 107-112
  • 22 Maas A I, Dearden M, Teasdale G M. et al . EBIC‐guidelines for management of severe head injury in adults. European Brain Injury Consortium.  Acta Neurochir. 1997;  139 286-294
  • 23 Sanchez-Izquierdo-Riera J A, Caballero-Cubedo R E, Perez-Vela J L, Ambros Checa A, Cantalapiedra-Santiago J A, Alted-Lopez E. Propofol versus midazolam: safety and efficacy for sedating the severe trauma patient.  Anesth Analg. 1998;  86 1219-1224
  • 24 Albanese J, Viviand X, Potie F, Rey M, Alliez B, Martin C. Sufentanil, fentanyl and alfentanil in head trauma patients: a study on cerebral hemodynamics.  Crit Care Med. 1999;  27 407-411
  • 25 Schwartz M L, Tator C H, Rowed D W. et al . The University of Toronto head injury treatment study: a prospective, randomized comparison of pentobarbital and mannitol.  Can J Neurol Sci. 1984;  11 434-440
  • 26 Schatzmann C, Heissler H E, König K. et al . Treatment of elevated intracranial pressure by infusions of 10 % saline in severely head injured patients.  Acta Neurochir Suppl . 1998;  71 31-33
  • 27 Imberti R, Bellinzona G, Langer M. Cerebral tissue PO2 and SjvO2 changes during moderate hyperventilation in patients with severe traumatic brain injury.  J Neurosurg. 2002;  96 97-102
  • 28 Roberts I. Barbiturates for acute traumatic brain injury.  The Cochrane Database of systematic reviews. 1999;  Issue 3 Art. No. CD 000033
  • 29 Poldermann K H. Application of therapeutic hypothermia in the ICU: opportunities and pitfalls of a promising treatment modality. Part I: Indications and evidence.  Intensive Care Med. 2004;  30 556-575
  • 30 Clifton G L, Miller E R, Choi S C. et al . Lack of effect of induction of hypothermia after acute brain injury.  N Engl J Med. 2001;  344 556-563
  • 31 Jaeger M, Soehle M, Meixensberger J. Improvement of brain tissue oxygen and intracranial pressure during and after surgical decompression for diffuse brain edema and space occupying infarction.  Acta Neurochir Suppl . 2005;  95 117-118

Dr. med. Christof Renner Ltd. Oberarzt

Klinik und Poliklinik für Neurochirurgie

Liebigstraße 20

04103 Leipzig

Phone: 03 41/9 71 75 25

Fax: 03 41/9 71 75 09

Email: Christof.Renner@medizin.uni-leipzig.de