Z Orthop Unfall 2007; 145(4): 448-451
DOI: 10.1055/s-2007-965268
Hüftgelenk

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

10-Jahres-Überlebensanalyse der Flexionsosteotomie bei Femurkopfnekrose

Analysis of 10-Year Survival after Flexion Osteotomy for Femoral Head NecrosisF. Reck1 , F. Thorey1 , G. v. Lewinski1 , H. Windhagen1
  • 1Orthopädische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover
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Publication Date:
02 October 2007 (online)

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Zusammenfassung

Studienziel: Wir untersuchten den Stellenwert von Flexionsosteotomien bei Hüftkopfnekrose hinsichtlich der Überlebensdauer. Methode: Wir untersuchten 40 Patienten, die in den Jahren 1969 - 1995 wegen einer Femurkopfnekrose mit einer Flexionsosteotomie an der Medizinischen Hochschule Hannover behandelt wurden. Die Nachuntersuchungen fanden durchschnittlich 14,1 Jahre nach der Operation statt. Ergebnisse: Die durchschnittliche Überlebensdauer der Flexionsosteotomien betrug 9,6 Jahre. Bei 23 der 40 Patienten versagte sie innerhalb der ersten 10 Jahre nach der Operation, dies bedeutet eine 10-Jahres-Überlebensrate von 42,5 %. Bei diesen 23 Patienten wurde nach durchschnittlich 6,6 Jahren die Implantation einer Totalendoprothese (TEP) notwendig. Schlussfolgerung: Wegen des insgesamt schlecht zu prognostizierenden Erfolgs der Flexionsosteotomien sollte die Indikationsstellung zur Flexionsosteotomie überdacht werden.

Abstract

Aim: We have investigated the value of flexion osteotomy for femoral head necrosis with regard to the survival rate. Method: We examined 40 patients who were treated by flexion osteotomy for femoral head necrosis at the Hannover Medical School in the years 1969 to 1995. The mean follow-up period was 14.1 years. Results: The mean survival time of the flexion osteotomies was 9.6 years. In 23 of the 40 patients, it failed within 10 years after surgery, which implies a 10-year survival rate of 42.5 %. For these 23 patients, the implantation of a total hip arthroplasty (THA) became necessary after an average time of 6.6 years. Conclusion: Due to the poorly predictable success of the flexion osteotomy and the comparatively poor patient satisfaction, the indication for flexion osteotomy in such cases should be reconsidered.

Literatur

Prof. Dr. Henning Windhagen

Orthopädische Klinik
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