Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-965760
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Das Merkel-Zell-Karzinom und Immunsuppression: Drei Fallberichte und Überblick der therapeutischen Optionen
Merkel Cell Carcinoma and Immunosuppression: Report of Three Cases and Review of Therapeutic OptionsPublication History
eingereicht 2.3.2007
akzeptiert 26.8.2007
Publication Date:
24 April 2008 (online)
Zusammenfassung
Das Merkel-Zell-Karzinom ist ein kutaner, neuroendokriner Tumor hoher Malignitätsstufe, der zumeist als derber Tumor im Dermisniveau imponiert und eine hohe Progressionsrate aufweist. Die Fünf-Jahres-Überlebensrate liegt derzeit zwischen 30 und 74 %. Der Erkrankungsverlauf ist durch eine hohe Rezidivrate (30 - 77 %) und Lymphknotenmetastasierung (ca. 50 %) gekennzeichnet. Die Therapie des Merkel-Zell-Karzinoms basiert auf einem radikalen chirurgischen Vorgehen unter Einbeziehung der Sentinel-Lymphknotenbiopsie (Stadium I), kompletter Lymphknotendissektion (Stadium II) und postoperativer Strahlentherapie. Wir berichten über drei Patienten, die im Rahmen einer immunsuppressiven Therapie ein Merkel-Zell-Karzinom entwickelten und stellen anhand dieser Kasuistiken einen Überblick der therapeutischen Optionen des Merkel-Zell-Karzinoms vor.
Abstract
Merkel cell carcinoma (MCC) is a cutaneous, neuroendocrine tumour of high malignancy that is described as a firm, purple tumour localised in the dermal layer. Due to its high progression rate, the 5-year survival rate is quoted as between 30 and 74 %. The course of disease is characterised by high relapse rate (30 - 77 %) and lymph node metastases (ca. 50 %). Therapy of MCC is based on a radical surgical excision combined with sentinel lymph node biopsy (stadium I), lymph node dissection (stadium II) and postoperative radiotherapy. We report three cases of MCC under immunosuppression and present therapeutic options of MCC in overview.
Schlüsselwörter
Merkel‐Zell‐Karzinom - Immunsuppression - Therapieoptionen - Sentinel‐Lymphknotenbiopsie
Key words
Merkel cell carcinoma - immunosuppression - therapeutic options - sentinel lymph node
Literatur
- 1 Allen P J, Zhang Z F, Coit D G. Surgical management of Merkel cell carcinoma. Ann Surg. 1999; 229 97-105
- 2 Anderson S E, Beer K T, Banic A. et al . MRI of Merkel cell carcinoma: histologic correlation and review of the literature. AJR Am J Roentgenol. 2005; 185 1441-1448
- 3 Bischof M, van Kampen M, Huber P, Wannenmacher M. Merkel cell carcinoma: the role of radiation therapy in general management. Strahlenther Onkol. 1999; 175 611-615
- 4 Buell J F, Trofe J, Hanaway M J. et al. . Immunosuppression and Merkel cell cancer. Transplant Proc. 2002; 34 1780-1781
- 5 Engels E A, Frisch M, Goedert J J. et al. . Merkel cell carcinoma and HIV infection. Lancet. 2002; 359 497-498
- 6 Gupta S G, Wang L C, Penas P F. et al. . Sentinel lymph node biopsy for evaluation and treatment of patients with Merkel cell carcinoma: the Dana-Farber experience and meta-analysis of the literature. Arch Dermatol. 2006; 142 685-690
-
7 Hartschuh W.
Das Merkelzellkarzinom. Garbe C, Dummer R, Kaufmann R, Tilgen W (Hrsg) Dermatologische Onkologie. Berlin; Springer 1997: 489-498 - 8 Helmbold P, Schroter S, Holzhausen H J, Dunst J, Marsch W. Merkel cell carcinoma. Hautarzt. 2002; 53 652-658
- 9 Hill A D, Brady M S, Coit D G. Intraoperative lymphatic mapping and sentinel lymph node biopsy for Merkel cell carcinoma. Br J Surg. 1999; 86 518-521
- 10 Hodgson N C. Merkel cell carcinoma: changing incidence trends. J Surg Oncol. 2005; 89 1-4
- 11 Liebau J, Arens A, Schwipper V. et al. . Sentinel lymph node mapping for patients with Merkel cell carcinoma - experience of 5 years. Eur J Plast Chir. 2006; 29 107-109
- 12 McAfee W J, Morris C G, Mendenhall C M. et al. . Merkel cell carcinoma: treatment and outcomes. Cancer. 2005; 104 1761-1764
- 13 Miller R W, Rabkin C S. Merkel cell carcinoma and melanoma: etiological similarities and differences. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 1999; 8 153-158
- 14 National Comprehensive Cancer Center .Merkel Cell Carcinoma: Clinical Practice Guidelines in Oncology. http://www.nccn.org April.3.2006
- 15 Pan D, Narayan D, Ariyan S. Merkel cell carcinoma: five case reports using sentinel lymph node biopsy and a review of 110 new cases. Plast Reconstr Surg. 2002; 110 1259-1265
- 16 Penn I, First M R. Merkel's cell carcinoma in organ recipients: report of 41 cases. Transplantation. 1999; 68 1717-1721
- 17 Poulsen M. Merkel-cell carcinoma of the skin. Lancet Oncol. 2004; 5 593-599
- 18 Shaw J H, Rumball E. Merkel cell tumour: clinical behaviour and treatment. Br J Surg. 1991; 78 138-142
- 19 Swann M H, Yoon J. Merkel cell carcinoma. Semin Oncol. 2007; 34 51-56
- 20 Toker C. Trabecular carcinoma of the skin. Arch Dermatol. 1972; 105 107-110
- 21 Voog E, Biron P, Martin J P, Blay J Y. Chemotherapy for patients with locally advanced or metastatic Merkel cell carcinoma. Cancer. 1999; 85 2589-2595
Dr. med. Andreas Gröger
Klinik für Plastische Chirurgie, Hand- und Verbrennungschirurgie
RWTH-Universitätsklinikum Aachen
Pauwelsstraße 30
52074 Aachen
Email: agroeger@ukaachen.de