Zusammenfassung
Anliegen des vorliegenden Ausschnittes aus einem umfangreichen Forschungsprojekt ist
es, aktuelle Angaben zur Kopfschmerzprävalenz von 7 - 14-Jährigen zu ermitteln. Für
eine repräsentative populationsbasierte Stichprobe wurden 8800 Familien zufällig ausgewählt
und die Eltern wurden postalisch zur Gesundheit, insbesondere zur Kopfschmerzsymptomatik,
und zu weiteren psychischen Beschwerden des Kindes befragt. Zur Bestimmung des Kopfschmerztyps
wurden die Kriterien der IHS (1988, 2004) operationalisiert. Insgesamt schickten 5474
Eltern (62,2 %) auswertbare Fragebögen mit Angaben zu ihrem Kind zurück. Die 6-Monats-Prävalenz
von Kopfschmerzen liegt bei 53,2 %. Der Anteil der Kinder mit wöchentlichem Kopfschmerz
liegt bei 6,5 %, für monatlichen Kopfschmerz liegt er bei 17,2 %, während 29,5 % seltenen
Kopfschmerz angeben. Mit zunehmendem Alter steigt insbesondere der Anteil von Kindern
mit wöchentlichen Kopfschmerzen. Wichtigste Auslöser für Kopfschmerzen sind Erkältungen
und schulische Belastung. Insgesamt zeigt sich bei 7,5 % der Kinder eine Migräne,
18,5 % weisen einen Kopfschmerz vom Spannungstyp (KST) auf und 27,1 % lassen sich
nicht zuordnen. Mit zunehmendem Alter nimmt der Anteil der Kinder mit Migräne zu.
Ein Geschlechtsunterschied in der Verteilung der Kopfschmerztypen zeigt sich nicht.
Kinder mit nicht zuordenbaren Kopfschmerzen erleben eine höhere Schmerzintensität
als Kinder mit KST, zeigen häufig migränetypische Symptome und liegen in der Ausprägung
der kopfschmerzbedingten Beeinträchtigung zwischen Kindern mit Migräne und Kindern
mit KST. Die stärkste kopfschmerzbedingte Beeinträchtigung tritt bei Kindern mit Migräne
auf, die auch die höchste Anzahl hilfreicher Bewältigungsstrategien aufweisen. Kinder
mit Migräne oder mit wöchentlichem Kopfschmerz zeigen außerdem mehr ängstlich-depressive
Symptome und stellen vermutlich eine Risikogruppe für einen ungünstigen Kopfschmerzverlauf
dar.
Abstract
The main aim of the study, which is part of a comprehensive research project, is to
examine the 6-month prevalence of headache in German children and adolescents aged
7 to 14. For this population-based survey 8800 families were randomly selected from
community registries and the parents were queried via postal questionnaires about
their child's health, headache and other complaints. The criteria of the IHS (1988,
2004) were employed to assess the different types of headache. A total of 5474 parents
(62.3 %) returned valid questionnaires. The 6-month prevalence of headache was 53.2
%. Weekly headache was experienced by 6.5 % of the children, whereas 17.2 % had monthly,
and 29.5 % more seldom headache. The frequency of headache increased with age. The
most important headache triggers were having a cold and school-related stress. Altogether
7.5 % of the children had migraine and 18.5 % had tension-type headache (TTH). Non-classifiable
headache was experienced by 27.1 %. Although migraine prevalence increased with age,
no gender difference was found regarding type of headache. Children with unclassifiable
headache experience more intense pain than those with TTH, have more migraine-like
symptoms, and a disability rating that lies between that of children with migraine
and children with TTH. Headache-related disability is the highest among children with
migraine, though these have the largest number of helpful coping strategies. In addition,
children with migraine displayed more symptoms of anxiety and depression and may represent
a high-risk group for an unfavorable course of headache.
Schlüsselwörter
Kopfschmerzen - Kinder - Jugendliche - Epidemiologie
Key words
headache - children - adolescents - epidemiology
Literatur
1
Roth-Isigkeit A, Ellert U, Kurth B M.
Die Erfassung von Schmerz in einem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey.
Gesundheitswesen.
2002;
64 (Supplement 1)
125-129
2
Bille B.
A 40-year follow-up of school children with migraine.
Cephalalgia.
1997;
17
487-491
3
Fearon P, Hotopf M.
Relation between headache in childhood and physical and psychiatric symptoms in adulthood:
National birth cohort study.
British Medical Journal.
2001;
322
1-6
4
Ayatollahi S M, Moradi F, Ayatollahi S A.
Prevalences of migraine and tension-type headache in adolescent girls of Shiraz (southern
Iran).
Headache.
2002;
42
287-290
5
Anttila P, Metsahonkala L, Aromaa M. et al .
Determinants of tension-type headache in children.
Cephalalgia.
2002;
22
401-418
6
Fendrich K, Vennemann M, Pfaffenrath V. et al .
Headache prevalence among adolescents - the German DMKG headache study.
Cephalalgia.
2007;
27
347-354
7
Ostkirchen G G, Andler F, Hammer F. et al .
Prevalences of primary headache symptoms at school-entry: a population-based epidemiological
survey of preschool children in Germany.
The Journal of Headache and Pain.
2006;
7
331-340
8
Sillanpää M.
Prevalence of migraine and other headache in Finnish children starting school.
Headache.
1976;
15
288-290
9
Sillanpää M, Anttila P.
Increasing prevalence of headache in 7-year-old schoolchildren.
Headache.
1996;
36
466-470
10
Hershey A D, Powers S W, Vockell A L-B. et al .
Development of a patient-based grading scale for PedMIDAS.
Cephalalgia.
2004;
24
844-849
11 Bischoff C, Traue H C. Kopfschmerzen, Vol. 22. Fortschritte in der Psychotherapie
- Manuale für die Praxis. Göttingen; Hogrefe 2004
12
IHS Headache Classification Committee of the International Headache Society .
Classification and diagnostic criteria for headache disorders, cranial neuralgias
and facial pain.
Cephalalgia.
1988;
8 (Supplement 7)
1
13
Mortimer M J, Kay J, Jaron A.
Epidemiology of headache and childhood migraine in an urban general practice using
Ad Hoc, Vahlquist and IHS criteria.
Developmental Medicine and Child Neurology.
1992;
34
1095-1101
14
Abu-Arafeh I, Callaghan M.
Short migraine attacks of less than 2 h duration in children and adolescents.
Cephalalgia.
2004;
24
333-338
15
IHS Headache Classification Committee of the International Headache Society .
The international classification of headache disorders.
Cephalalgia.
2004;
24
24-54
16
Pesa J, Lage M J.
The medical costs of migraine and comorbid anxiety and depression.
Headache.
2004;
44
562-570
17 Dillmann D A. Mail and internet surveys - the tailored design method, Vol. Second
Edition. New York; John Wiley & Sons, Inc 2000
18 Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist .Elternfragebogen über das Verhalten
von Kindern und Jugendlichen; deutsche Bearbeitung der Child Behavior Checklist (CBCL
4 - 18). Einführung und Anleitung zur Handauswertung, Vol. 2. Auflage mit deutschen
Normen. Köln; Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik 1998
19
Kröner-Herwig B, Heinrich M, Morris L.
Headache in German children and adolescents: A population-based epidemiological study.
Cephalalgia.
2007;
27
519-527
20 SPSS Inc .SPSS Version 12. Chicago, Il, USA;
21
Laurell K, Larsson B, Eeg-Olofsson O.
Prevalence of headache in Swedish schoolchildren, with a focus on tension-type headache.
Cephalalgia.
2004;
24
380-388
22
Özge A, Bugdayci R, Sasmaz T. et al .
The sensitivity and specificity of the case definition criteria in diagnosis of headache:
a school-based epidemiological study of 5562 children in Mersin.
Cephalalgia.
2003;
23
138-145
23
Virtanen R, Aromaa M, Rautava P. et al .
Changes in headache prevalence between pre-school and pre-pubertal ages.
Cephalalgia.
2002;
22
179-185
24 Kraemer D. Idiopathischer Bauchschmerz im Kindesalter: Identifikation ätiologischer
Einflüsse und Entwicklung einer Intervention. 2004
25
Sweeting H, West P.
Health at age 11: Reports from schoolchildren and their parents.
Archives of Disease in Childhood.
1998;
78
427-434
26
Bener A, Uduman S A, Qassimi E M. et al .
Genetic and environmental factors associated with migraine in schoolchildren.
Headache.
2000;
40
152-157
27
Egger H L, Costello E J, Erkanli A, Angold A.
Somatic complaints and psychopathology in children and adolescents: Stomachaches,
musculoskeletal pains, and headaches.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.
1999;
38
852-860
28
Pothmann R, Frankenberg S v, Müller B. et al .
Epidemiology of headache in children and adolescents: Evidence of high prevalence
of migraine among girls under 10.
International Journal of Behavioral Medicine.
1994;
1
76-89
29
Guidetti V, Galli F.
Evolution of headache in childhood and adolescence: An 8-year follow-up.
Cephalalgia.
1998;
18
449-454
30 Morris L. Weekly headache in children and adolescents: Biopsychosocial correlates
and their specifity. Göttingen; Georg-August-University 2006
31
Trautmann E, Lackschewitz H, Kröner-Herwig B.
Psychological treatment of recurrent headache in children and adolescents - a meta
analysis.
Cephalalgia.
2006;
26
1411-1426
32
Lipton R B, Stewart W F, Diamond S. et al .
Prevalence and burden of migraine in the United States: Data from the American Migraine
Study II.
Headache: The Journal of Head & Face Pain.
2001;
41
646-657
33
Al Jumah M, Awada A, Al Azzam S.
Headache Syndromes Amongst Schoolchildren in Riyadh, Saudi Arabia.
Headache: The Journal of Head & Face Pain.
2002;
42
281-286
34
Anttila P, Metsahonkala L, Mikkelsson M. et al .
Muscle tenderness in pericranial and neck-shoulder region in children with headache.
A controlled study.
Cephalalgia.
2002;
22
340-344
35
Zencir M, Ergin H, Sahiner T. et al .
Epidemiology and symptomatology of migraine among school children: Denizli urban area
in Turkey.
Headache.
2004;
44
780-785
36
Zwart J A, Dyb G, Holmen T L. et al .
The prevalence of migraine and tension-type headaches among adolescents in Norway.
The Nord-Trøndelag Health Study (Head-HUNT-Youth), a large population-based epidemiological
study.
Cephalalgia.
2004;
24
373-379
37
Lu S R, Fuh J L, Juang K D, Wang S J.
Migraine prevalence in adolescents aged 13 - 15: A student population-based study
in Taiwan.
Cephalalgia.
2000;
20
479-485
Dr. Marion Heinrich
Georg-August-Universität Göttingen, Georg-Ellias-Müller-Institut für Psychologie,
Abteilung klinische Psychologie und Psychotherapie
Gosslerstr. 14
37073 Göttingen
Email: mheinri@uni-goettingen.de