Abstract
Aims: To investigate hormonal and T cell-mediated immune responses and pain intensity on the osteoarthritic patients before and after balneotherapy (BT).
Methods: In this randomized controlled study, 47 patients with grade 2 and 3 knee osteoarthritis (KOA) were included in BT (n=23) and heated tap water (TW) (n=24) therapy groups. Group I was treated with 37 °C spa water (BT group) in a small therapeutic pool. Group II (TW) was treated with heated tap water (37 °C) in the same pool as placebo-control. Patients in both of the groups had 20 min/day treatment for 10 days. Participants were assessed before treatment, after 10 days-treatment and at the 12th week for sIL-2R, cortisol, erytrocyte sedimentation rate (ESR), C-reactive protein (CRP) and pain intensity (pVAS).
Results: BT and heated TW therapy both decreased pain intensity and sIL-2R levels at the 2nd week and 12th weeks. BT was superior to heated tap water therapy in reducing pVAS after 10 days-treatment (p<0.05) and sIL-2R levels after 10 days-treatment and at the12th week (p<0.05, p<0.001). In BT group, decrease in CRP was superior to TW therapy group at after 10 days-treatment and at the 12th week (p<0.05, p<0.05).
Conclusion: We observed improvement in pain and reduction in sIL-2R in osteoarthritic patients with BT and heated TW therapy. However, BT was superior to TW therapy for changes in pain, sIL-2R and CRP after the therapy and in the long term.
Zusammenfassung
Ziele: Untersuchung der hormonalen und T-Zell vermittelten Immunantwort, biochemischen Entzündungsmarkern und Schmerzintensität bei Patienten mit Osteoarthritis vor und nach Balneo-therapie.
Methoden: Randomisierte, kontrollierte Stu-die, 47 Patienten mit Osteoarthritis des Kniegelenkes in zwei Gruppen mit Balneotherapie/Mineralwasser (BT) (n=23) und mit erwärmten Leitungswasser (TW) (n=24) in einem Bewegungsbecken. Die Behandlung der BT-Gruppe erfolgte mit 37 °C temperierten Mineralwasser, die TW-Gruppe mit 37 °C temperierten Leitungswasser als Placebo-Kontrolle. Die Behandlung erfolgte in beiden Gruppen jeweils 20 min/Tag über 10 Tage. Die Patienten wurden vor Behandlungsbeginn, am Behandlungsende und nach 12 Wochen untersucht: sIL-2R, Kortisol, Blutsenkungsreaktion, C-reaktives Protein und Schmerz-intensität (VAS).
Ergebnisse: In beiden Gruppen verringern sich die Schmerzintensität und sIL-2R-Spiegel am Ende der Behandlung und nach 12 Wochen. BT zeigte eine größere Reduktion der pVAS nach 10 Behandlungen (p<0,05) gegenüber Leitungswasser und der sIL-2R-Spiegel nach 10 Behandlungen und 12 Wochen (p<0,05, p<0,001). In der BT-Gruppe war der Abfall des CRP größer als in der TW-Gruppe jeweils nach 10 Behandlungen und nach 12 Wochen (p<0,05, p<0,05).
Zusammenfassung: Es wird eine Schmerzverringerung und eine Reduktion des sIL-2R bei den untersuchten Patienten in beiden Thera-piegruppen beobachtet. Jedoch zeigte die BT eine stärkere Beeinflussung gegenüber TW bezüglich Schmerzreduktion, Interleukin-2 und CRP sowohl nach Therapieende als auch in der Nachbeurteilung.
Key words
Balneotherapy - Cortisol - inflammation - interleukine-2
Schlüsselwörter
Balneotherapie - Kortisol - Entzündung - Interleukine-2