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DOI: 10.1055/s-2007-979366
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Basedow-Struma mit papillärem Schilddrüsenkarzinom - Zufall oder Zusammenhang?
Graves’ disease and papillary thyroid cancer - coincidence or association?Publication History
eingereicht: 15.11.2006
akzeptiert: 8.3.2007
Publication Date:
24 April 2007 (online)

Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Eine 41-jährige Patientin stellte sich mit Hyperhidrosis, Tremor, Unruhe, Schlaflosigkeit, Heißhunger und Diarrhoen vor. Sie hatte eine Tachkardie und später eine konjunktivale Reizung der Augen. Es ließ sich eine druckempfindliche Struma tasten.
Untersuchungen und Diagnose: Die Laborwerte zeigten eine Hyperthyreose, die TRAK (TSH-Rezeptor-Antikörper) stiegen im Verlauf an. Sonographisch wurde ein Schilddrüsenknoten festgestellt. Szintigraphisch war die Aktivitätsaufnahme diffus erhöht. Wir stellten die Diagnose eines Morbus Basedow.
Therapie und Verlauf: Nach 12 Monaten thyreostatischer Medikation wurde aufgrund eines Rezidivs eine Threyoidektomie durchgeführt. Histologisch ergab sich im Schilddrüsenknoten eine papilläres Schilddrüsenkarzinom. Eine zweimalige Radiojodtherapie wurde ergänzt.
Folgerung: Aufgrund der klinisch dominierenden Hyperthyreose wurde dem Schilddrüsenknoten zu wenig Beachtung geschenkt. Ein pathophysiologischer Zusammenhang zwischen M. Basedow und differenziertem Schilddrüsenkarzinom wird kontrovers diskutiert, ist nach der derzeitigen Datenlage jedoch möglich. Szintigraphisch hypofunktionelle Knoten haben auch bei M. Basedow eine erhöhte Malignomwahrscheinlichkeit.
Summary
History and admission findings: A 41-year-old woman presented with hyperhydrosis, tremor, restlessness, sleeplessness and diarrhea. She had a tachycardia and later she developed soreness of her conjunctives. A tender goitre could be palpated.
Investigations: Laboratory results showed thryeotoxicosis and later elevated TRAK. Ultrasound revealed a thyroid nodule. Scintigraphic uptake was generally elevated. Graves disease was diagnosed.
Treatment and course: After 12 months of thyreostatic medication recurrence occurred and a thyroidectomy was performed. Histologically a papillary cancer was found and postoperative radioiodinetherapy was added.
Conclusion: Due to leading symptoms of thyreotoxicosis the thyroid nodule has preoperatively not been paid enough attention to. A pathophysiologic association of Graves disease and differentiated thyroid cancer is controversely discussed but seems possible considering present literature data. Scintigraphically „cold” nodules in graves disease, as in simple nodular goitre, have a higher probality of malignancy.
Schlüsselwörter
Basedow - Schilddrüse - Karzinom - Knoten - Struma
Key words
Graves’ disease - thyroid - nodule - cancer - goitre
Literatur
- 1
Arem R, Padayatty S J.
Thyroid microcarcinoma: prevalence, prognosis, and management.
Endocr Pract.
1999;
5
148-156
MissingFormLabel
- 2
Belfiore A, Garofalo M R, Giuffrida D. et al .
Increased aggressiveness of thyroid cancer in patients with Graves’ disease.
J Clin Endocrinol Metab.
1990;
70
830-835
MissingFormLabel
- 3
Cantalamessa L, Baldini M, Orsatti A, Meroni L, Amodei V, Castagnone D.
Thyroid nodules in Graves disease and the risk of thyroid carcinoma.
Arch Intern Med.
1999;
159
1705-1708
MissingFormLabel
- 4
Carnell N E, Valente W A.
Thyroid nodules in Graves’ disease: classification, characterization, and response
to treatment.
Thyroid.
1998;
8
647-652
MissingFormLabel
- 5
Dietlein M, Schober O, Schicha H.
Über- oder Untertherapie des papillären Mikrokarzinomes der Schilddrüse? Überlegungen
zur ablativen Radiojodtherapie.
Nuklearmedizin.
2004;
43
107-114
MissingFormLabel
- 6
Dietlein M, Kobe C, Schmidt M, Schicha H.
Das Inzidentalom der Schilddrüse: Über- oder Unterdiagnostik eines epidemiologischen
Befundes?.
Nuklearmedizin.
2005;
44
213-224
MissingFormLabel
- 7
Hales I B, McElduff A, Crummer P. et al .
Does GravesŽ disease or thyrotoxicosis affect the prognosis of thyroid cancer.
J Clin Endocrinol Metab.
1992;
75
886-889
MissingFormLabel
- 8
Kim W B, Han S M, Kim T Y. et al .
Ultrasonographic screening for detection of thyroid cancer in patients with Graves’
disease.
Clin Endocrinol.
2004;
60
719-725
MissingFormLabel
- 9
Kraimps J L, Bouin-Pineau M H, Mathonnet M. et al .
Multicentre study of thyroid nodules in patients with Graves’ disease.
Br J Surg.
2000;
87
1111-1113
MissingFormLabel
- 10
Nam-Goong I S, Kim H Y, Gong G. et al .
Ultrasonography-guided fine-needle aspiration of thyroid incdentaloma: correlation
with pathologic findings.
Clin Endocrinol.
2004;
60
21-28
MissingFormLabel
- 11
Pellegriti G, Belfiore A, Giuffrida D, Lupo L, Vigneri R.
Outcome of differentiated thyroid cancer in Graves’ patients.
J Clin Endocrinol Metab.
1998;
83
2805-2809
MissingFormLabel
- 12
Reiners C, Schumm-Draeger P M, Geling M. et al .
Schilddrüsenultraschallscreening (Initiative Papillon). Report of 15 incidentally
detected thyroid cancers.
Internist.
2003;
44
412-219
MissingFormLabel
- 13
Stocker D J, Burch H B.
Thyroid cancer yield in patients with Graves’ disease.
Minerva Endocrinol.
2003;
28
205-212
MissingFormLabel
- 14
Vella V, Mineo R, Frasca F. et al .
Interleukin-4 stimulates papillary thyroid cancer cell survival: implications in patients
with thyroid cancer and concomitant Graves’ disease.
J Clin Endocrinol Metab.
2004;
89
2880-2889
MissingFormLabel
- 15
Vini L, Hyer S, Pratt B, Harmer C.
Good prognosis in thyroid cancer found incidentally at surgery for thyrotoxicosis.
Postgrad Med J.
1999;
75
169-170
MissingFormLabel
- 16
Wieler H, Bartenstein P, Becker H P. et al .
Verfahrensweise zur Radiojodtherapie (RIT) beim differenzierten Schilddrüsenkarzinom
(Version 2*).
Nuklearmedizin.
2004;
43
121-123
MissingFormLabel
- 17
Woeber K A.
The Year in Review: The Thyroid.
Ann Intern Med.
1999;
131
959-962
MissingFormLabel
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