RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2007-979385
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Bakterielle Meningitis durch Streptococcus suis
Streptococcus suis meningitis, a rare occupational diseasePublikationsverlauf
eingereicht: 30.11.2006
akzeptiert: 22.3.2007
Publikationsdatum:
09. Mai 2007 (online)

Anamnese und klinischer Befund: Ein 42-jähriger Patient hatte seit 2 Tagen Kopfschmerzen und Fieber; zudem fand sich ein positiver Meningismus. Der Patient war von Beruf Metzger und erlitt häufig Schnittverletzungen an Händen und Unterarmen.
Untersuchungen und Diagnose: Die Untersuchung des Liquors ergab eine erhöhte Zellzahl (81 % segmentkernige Leukozyten); das Laktat war ebenfalls erhöht. Im mikroskopischen Präparat von Blutkultur und Liquor wurden grampositive Bakterien nachgewiesen. Die Differenzierung der Kultur mittels biochemischer Analyse erbrachte den Nachweis von Streptococcus (S.) suis und bestätigte die Verdachtsdiagnose einer bakteriellen Meningitis.
Therapie und Verlauf: Die Entzündungzeichen gingen unter Therapie mit Ampicillin, zunächst in Kombination mit Ceftriaxon, zurück. Im weiteren Verlauf zeigte sich eine für eine Infektion mit S. suis typische Mitbeteiligung des N. vestibulocochlearis mit Schwerhörigkeit und Schwindel.
Folgerung: Eine Infektion mit S. suis ist in Europa sehr selten; bei entsprechender Exposition - Kontakt mit Schweinen - muss sie in die Differenzialdiagnose miteinbezogen werden.
Summary
History and admission findings: A 42-year-old man was admitted to hospital because of headache and fever for two days and showing signs of meningism. As a butcher he had had frequent cuts on his hands and forearms.
Investigations and diagnosis: Analysis of the cerebrospinal fluid revealed an elevated leukocyte count (81% segmented neutrophils). Large numbers of Gram-positive bacteria were found in both cerebrospinal fluid and blood culture, which were subsequently identified as Streptococcus suis (S. suis) by biochemical methods. The hypothesis of bacterial meningitis was thus confirmed.
Treatment and clinical course: The patient was treated with ampicillin, initially combined with ceftriaxone. Hearing impairment and vestibular dysfunction - a frequent complication after infection with S. suis - were observed as sequelae, indicating involvement of the vestibulocochlear nerve.
Conclusion: Infections caused by S. suis are rare in Europe but must be taken into account if an occupational exposition to pigs is established.
Schlüsselwörter
Streptococcus suis - Meningitis - Berufserkrankung
Key words
Streptococcus suis - meningitis - occupational disease
Literatur
- 1
Arends J P, Zanen H C.
Meningitis caused by Streptococcus suis in humans.
Rev Infect Dis.
1988;
10
131-137
MissingFormLabel
- 2
Chatellier S, Harel J, Zhang Y. et al .
Phylogenetic diversity of Streptococcus suis strains of various serotypes as revealed
by 16 S rRNA gene sequence comparison.
Int J Syst Bacteriology.
1998;
48
581-589
MissingFormLabel
- 3
Dupas D, Vignon M, Geraut C.
Streptococcus suis meningitis. A severe noncompensated ocupational disease.
J Occup Med.
1992;
34
1102-1105
MissingFormLabel
- 4
Edwards U, Rogall T, Blöcker H, Emde M, Böttger E C.
Isolation and direct complete nucleotide determination of entire genes. Characterization
of a gene coding for 16S ribosomal RNA.
Nucleic Acids Research.
1989;
17
7843-7853
MissingFormLabel
- 5
Gottschalk M, Segura M.
The pathogenesis of meningitis caused by Streptococcus suis: the unresolved questions.
Veterinary Microbiology.
2000;
76
259-272
MissingFormLabel
- 6
Huang Y T, Teng L J, Ho S W, Hsueh P R.
Streptococcus suis infection.
J Microbiol Imunol Infect.
2005;
38
306-313
MissingFormLabel
- 7
Hui A C, Ng K C, Tong P Y. et al .
Bacterial meningitis in Hong Kong: 10-years’ experience.
Clin Neurol Neurosurg.
2005;
107
366-370
MissingFormLabel
- 8
Madsen L W, Svensmark B, Elvestad K, Jensen H E.
Otitis interna is a frequent sequela to streptococcus suis meningitis in pigs.
Vet Pathol.
2001;
38
190-195
MissingFormLabel
- 9
Marie J, Morvan H, Berthelot-Herault F. et al .
Antimicrobial susceptibility of Streptococcus suis isolated from swine in France and
from humans in different countries between 1996 and 2000.
Journal of Antimicrobial Chemotherapy.
2002;
50
201-209
MissingFormLabel
- 10
Rasmussen S R, Andresen L O.
16 S rDNA sequence variations of some Streptococcus suis serotypes.
Int J Syst Bacteriology.
1998;
48
1063-1065
MissingFormLabel
- 11
Rosenkranz M, Elsner H A, Stürenberg H J, Weiller C, Röther J, Sobottka I.
Streptococcus suis meningitis and septicemia contracted from a wild boar in Germany.
J Neurol.
2003;
250
869-870
MissingFormLabel
- 12
Staats J J, Feder I, Okwumabua O, Chengappa M M.
Streptococcus suis: past and present.
Vet Res Comm.
1997;
21
381-407
MissingFormLabel
- 13
Strangmann E, Froleke H, Kohse K P.
Septic shock caused by Streptococcus suis: case report and investigation of a risk
group.
Int J Hyg Environ Health.
2002;
205
385-392
MissingFormLabel
- 14
Tang J, Wang C, Feng Y. et al .
Streptococcal toxic shock syndrome caused by Streptococcus suis serotype 2.
PLoS Medicine.
2006;
3e151
668-676
MissingFormLabel
- 15
Wisselink H J, Smith H E, Stockhofe-Zurwieden N, Peperkamp K, Vecht U.
Distribution of capsular types and production of muramidase-related protein (MRP)
and extracellular factor (EF) of Streptococcus suis strains isolated from diseased
pigs in seven European countries.
Veterinary Microbiology.
2000;
74
237-248
MissingFormLabel
Dipl. Biol. Sabine Braun
Institut für Laboratoriumsmedizin, Mikrobiologie und Umwelthygiene, Klinikum Augsburg
Stenglinstraße 2
86156 Augsburg
Telefon: 0821/4002775
Fax: 0821/4002756
eMail: Ehret@klinikum-augsburg.de