Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-980028
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Pharmakotherapie. Intraoperative Bluttransfusion bei einem Kind nach stumpfem Abdominaltrauma
Intraoperative blood transfusion in a child with blunt abdominal traumaPublication History
Publication Date:
24 April 2007 (online)
Abstract
Pediatric transfusion therapy is complex since there is a remarkable physiological change from neonate to child. Here we report the blood transfusion management of a 6-year-old male child after abdominal trauma. Particular normovolemia with ringer/hetastarch, the estimation of the maximal allowable blood loss, target transfusion hematocrit, transfusion with platelets and FFP are discussed.
Zusammenfassung
Die Transfusionstherapie bei Kindern ist wegen der physiologischen Unterschiede zwischen Neugeborenen und Kindern ein vielschichtiges Unterfangen. Der Beitrag behandelt das Transfusionsmanagement bei einem sechsjährigen Jungen nach Abdominaltrauma. Beim Kind lässt sich der Blutverlust bis zu einem Blutvolumen durch eine genau kalkulierte Blutersatztherapie und Autotransfusion/Erythrozytenkonzentrat-Transfusion gut kompensieren. Ab dann kommt das hämostatische Gleichgewicht zwischen Erythrozyten, Thrombozyten, Gerinnungsfaktoren, Elektrolyten und Säure-Basen-Haushalt zunehmend ins Ungleichgewicht. Es bedarf eines individuell abgestimmten Vorgehens mit Gerinnungsprodukten, Elektrolyten und evtl. Puffersubstanzen.
Keywords:
Blood Transfusion - Humans - Infant - Blood Loss - Surgical - Intraoperative Care - Hemostasis - Case Report
Schlüsselwörter:
Bluttransfusion - Kind - Chirurgische Blutung - Intraoperatives Managment - Hämostase - Fallbericht
Literatur
- 1 Barcelona SL, Thompson AA, Cote CJ. Intraoperative pediatric blood transfusion therapy: a review of common issues. Part I: hematologic and physiologic differences from adults; metabolic and infectious risks. Paediatr Anaesth. 2005; 15 716-726
- 2 Kuehlbacher-Luz G, Innerhofer P. Perioperative Bluttransfusion bei Kindern. In: Singbartl G, Walther-Wenke G (eds) Transfusionspraxis. 1. ed. Berlin: Springer 2003: 154-171
- 3 Barcelona SL, Thompson AA, Cote CJ. Intraoperative pediatric blood transfusion therapy: a review of common issues. Part II: transfusion therapy, special considerations, and reduction of allogenic blood transfusions. Paediatr Anaesth. 2005; 15 814-830
- 4 Donaubauer B, Kerner T, Kaisers U. Fluid therapy-preclinical volume therapy in the management of polytrauma. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2006; 41 412-416
- 5 Chong SK, Kum SP, Mi JY, Kyoung OK. Effects of intravascular volume therapy using hydroxyethyl starch (130/0.4) on post-operative bleeding and transfusion requirements in children undergoing cardiac surgery: a randomized clinical trial. Acta Anaesthesiol Scand. 2006; 50 108-111
- 6 Goldenberg NA, Manco-Johnson MJ. Pediatric hemostasis and use of plasma components. Best Pract Res Clin Haematol. 2006; 19 143-155
- 7 Cote CJ, Liu LM, Szyfelbein SK, Goudsouzian NG, Daniels AL. Changes in serial platelet counts following massive blood transfusion in pediatric patients. Anesthesiology. 1985; 62 197-201
- 8 Davis AJ, Bissonnette B. Thermal regulation and mild intraoperative hypothermia. Curr Opin Anaesthesiol. 1999; 12 303-309
- 9 Knichwitz G, Zahl M, van AH, Semjonow A, Booke M. Intraoperative washing of long-stored packed red blood cells by using an autotransfusion device prevents hyperkalemia. Anesth Analg. 2002; 95 324-5
Dr. med. Gabriel Roth
Email: Gabriel.Roth@klinik.uni-regensburg.de
Dr. med. Karl Peter Ittner(DEAA, EDIC)
Email: karl-peter.ittner@klinik.uni-regensburg.de