Zusammenfassung
Hintergrund: Der 3MS-R ist eine Version des Modifizierten Mini-Mental Status-Tests, der als ein kurzer Screeningtest zur Erkennung kognitiver Störungen entwickelt wurde und in den USA und in Kanada häufig verwendet wird. Ziele: Prüfung der Eignung des 3MS-R zur Unterscheidung zwischen kognitiv gesunden älteren Menschen und Patienten mit leicht- bis mittelgradiger Demenz bei Alzheimer-Krankheit (AK) in einer deutschsprachigen Population und Vergleich dieses Verfahrens mit dem herkömmlichen Mini-Mental Status-Test (MMST). Probanden: Die Studie bezieht sich auf 31 Patienten mit leicht- und 5 Patienten mit mittelgradiger Demenz bei AK sowie auf 46 kognitiv unauffällige gleichaltrige Probanden. Methode: Als Validierungsmaßstab diente die klinische Expertendiagnose auf der Grundlage einer ausführlichen diagnostischen Evaluation. Das 3MS-R Gesamtergebnis wurde entsprechend der Ausbildungsdauer des Patienten korrigiert. Die statistische Analyse der Ergebnisse wurde anhand einer Receiver-Operator-Characteristics-Analyse (ROC) durchgeführt. Ergebnisse: Die ROC-Kurven ergaben eine Überlegenheit des 3MS-R gegenüber dem MMST bei der Abgrenzung zwischen Patienten mit Demenz bei AK und kognitiv unauffälligen Probanden (Fläche unter der Kurve: 3MS-R vs. MMST: 0,995 vs. 0,953). Bei dem optimalen Grenzwert des 3MS-R für die Erkennung der Alzheimerdemenz, der 88 ist, erreichte der 3MS-R eine Sensitivität von 98 % und eine Spezifität von 94 %. Die deutsche Version des 3MS-R ist ein kurzes und praktisches, aber auch zuverlässiges Testverfahren zur Abgrenzung zwischen Patienten mit AK und kognitiv unauffälligen Probanden. Die Eignung der deutschen Fassung des Tests zur Erkennung Demenzen anderer Ätiologien und der leichten kognitiven Störung sollte in der Zukunft untersucht werden.
Abstract
Background: The Modified Mini-Mental State Examination-revised (3MS-R) is a brief cognitive test designed to detect cognitive impairment, which is often used in Canada and USA. Objective: To assess the accuracy of the 3MS-R in identifying Alzheimer’s disease (AD) in comparison with the conventional Mini-Mental State Examination (MMSE) in a German-speaking population. Subjects: The study refers to 31 patients with early AD and 5 patients with moderate dementia of AD etiology, as well as to 46 age-matched cognitively normal participants. Method: The 3MS-R and the MMSE were validated against an expert diagnosis based on a comprehensive diagnostic workup. The 3MS scores were adjusted for educational attainment. Statistical analysis was performed using the Receiver Operating Characteristics (ROC). Results: ROC curves demonstrated the superiority of the ACE over the MMSE in identifying AD (Area under the Curve: 3MS-R vs. MMSE: 0.995 vs.0.953). The optimal cut-off score for the 3MS for detecting AD was 88 and had a sensitivity of 98 % and a specificity of 94 %. The German version of the 3MS-R is a short and practical but accurate test battery for the identification of AD. The effectiveness of the German version of the test in detecting other forms of dementias or mild cognitive impairment could be a task for future studies.
Schlüsselwörter
Screeningverfahren - Alzheimer-Krankheit - Deutschsprachige Population - 3MS-R - MMST
Key words
screening - Alzheimer's disease - German-speaking population - 3MS-R - MMSE
Literatur
1
Boustani M, Peterson B, Hanson L, Harris R, Lohr K.
Screening for dementia in primary care: A summary of the evidence for the US preventive services task force.
Annals of Internal medicine.
2003;
138
927-942
2 Dilling H, Mombour W, Schmidt M H, Schulte-Markwort E. Weltgesundheitsorganisation: Internationale Klassifikation psychischer Stoerungen, ICD-10 Kapitel V (F) Forschungskriterien. Bern Goettingen Toronto Seattle: Huber
3
Diehl J, Monsch A U, Marksteiner J, Romero B, Wolter D, Calabrese P, Mauerer C, Hampel H, Staehelin H B, Kurz A.
Diagnostik und Therapie demenzieller Erkrankungen- Erfahrungen aus deutschsprachigen Memory-Kliniken.
NeuroGer.
2005;
2 (1)
1-10
4
Ernst R L, Hay J W.
The US economic and social costs of Alzheimer's disease revisited.
Am J Public Health.
1994;
84
1261-1264
5
Dunkin J J, Anderson-Hanley C.
Dementia caregiver burden: a review of the literature and guidelines for assessment and intervention.
Neurology.
1998;
51
53-60
6
Tatemichi T K, Paik M, Bagiella E, Desmond D W, Pirro M, Hanzawa L K.
Dementia after stroke is a predictor of long-term survival.
Stroke.
1994;
25
1915-1919
7
O'Connor D W, Pollitt P A, Hyde J B, Brook C P, Reiss B B, Roth M.
Do general practitioners miss dementia in elderly patients?.
BMJ.
1988;
297
1107-1110
8
Olafsdottir M, Skoog I, Marcusson J.
Detection of dementia in primary care: The Linkoping study.
Dement Geriatr Cogn Disord.
2000;
11
223-229
9
Valcour V G, Masaki K H, Curb J D, Blanchette P L.
The detection of dementia in the primary care setting.
Arch Intern Med.
2000;
160
2964-2968
10
Petersen R C, Stevens J C, Ganguli M, Tangalos E G, Cummings J L, DeKosky S T.
Practice parameter: early detection of dementia: mild cognitive impairment (an evidence-based review). Report of the Quality Standards Subcommittee of the American Academy of Neurology.
Neurology.
2001;
56
1133-1142
11
Shulmann K I.
Clock-drawing: is it the ideal cognitive screening test?.
Int J Geriatr Psychiatry.
2000;
15
548-561
12
Jones T G, Schinka J A, Vanderploeg R D, Small B J, Graves A B, Mortimer J A.
3MS normative data for the elderly.
Archives of Clinical Neuropsychology.
2002;
17
171-177
13
Ihl R, Grass-Kapanke B, Lahren P, Brinkmeyer J, Fischer S, Gaab N, Kaupmannsennecke C.
Development and Validity of the Test for the Early Detection of Dementia with Differentiation from depression (TFDD).
Fortschr Neurol Psychiat.
2000;
68
413-422
14
Perry R J, Hodges J R.
Relationship between functional and neuropsychological performance in early Alzheimer disease.
Alzheimer disease and association disorders.
2000;
14
1-10
15
Folstein M F, Folstein S E, McHugh P R.
Mini-Mental State. A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician.
J Psychiatr Res.
1975;
12
189-198
16
Dinkel R H.
Die Entwicklung der Demenz bis zum Jahr 2050.
Gesundheitwesen.
1996;
58 Sonderheft 1
50-55
17
Watson Y I, Arfken C L, Birge S J.
Clock completion: An objective screening test for dementia.
J Am Geriatr soc.
1993;
41
1235-1240
18
Tombaugh T N, McIntyre N J.
Mini-mental state examination: A Comprehensive review.
J Am Geriatr Soc.
1992;
40
922-935
19
Welsch K, Butters N, Hughes J, Mohs R, Heyman A.
Detection of abnormal memory decline in mild cases of Alzheimer's disease using CERAD neuropsychological measures.
Arch Neurol.
1991;
48
278-281
20 Zec R F. Neuropsychological functioning in Alzheimer's disease. In: Parks RW, Zec RF, Wilson RS (Hrsg). Neuropsychology of Alzheimer's disease and other dementias. New York: Oxford University Press 1993: 3-88
21
Barr A, Brandt J.
Word-list generation deficits in dementia.
J Clin Exp Neuropsychol.
1996;
18(6)
810-822
22
Monsch A U, Bondi M W, Butters N, Paulsen J S, Salmon D P, Brugger P, Swenson M R.
A comparison of category and letter fluency in Alzheimer's disease and Huntington's disease.
Neuropsychology.
1994;
8
25-30
23
Teng E L, Chui H C.
The Modified Mini-Mental state (3MS) examination.
J Clin Psychiatry.
1987;
48
314-318
24
Bassuk S S, Murphy J M.
Characteristics of the Modified Mini-Mental State Exam among elderly persons.
J Clin Epidemiol.
2003;
56 (7)
22-628
25
Bravo G, Herbert R.
Reliability of the Modified Mini-Mental State Examination in the context of two-phase community prevalence study.
Neuroepidemiology.
1997;
16
141-148
26
Grace J, Nadler J D, White D A, Guilmette T J, Monsch A U, Snow M G.
Folstein vs Modified Mini-Mental State Examination in geriatric stroke.
Arch Neurol.
1995;
52 (5)
477-484
27
McDowell I, Kristjansson B, Hill G B, Hebert R.
Community screening for dementia: The Mini-Mental State Exam (MMSE) and the Modified Mini-Mental State Exam (3MS) compared.
J Clin Epidemiol.
1997;
50 (4)
377-383
28
Nadler J D, Relkin N R, Cohen M S, Hodder R A, Reingold J, Plum F.
Mental Status testing in the elderly nursing home populations.
J Geriatr Psychiatry Neurol.
1995;
8 (3)
77-183
29
Tombaugh T N, McDowell I, Kristjansson B, Hubley A M.
Mini- Mental State Examination (MMSE) and the Modified MMSE (3MS): A psychometric comparison and normative data.
Psychological Assessment.
1996;
8
48-59
30
Khachaturian A S, Gallo J J, Breitner J CS.
Performance characteristics of a two-stage dementia screen in a population sample.
J Clin Epidemiol.
2000;
53
531-540
31
Rapp S R, Espeland M A, Hogan P, Jones B N. Dugan E for the WHIMS investigators .
Baseline experience with the Midified Mini Mental State Exam: The Women's Health Initiative Memory Study (WHIMS).
Aging and Mental Health.
2003;
7 (3)
217-223
32
Tschanz J T, Welsch-Bohmer K A, Plassman B L, Norton M C, Wyse B W, Breitner J CS. and the Cache County Study Group .
An adaptation of the Modified Mini-Mental State Examination: Analysis of Demographic Influences and Normative Data.
Neuropsychiatry Neuropsychol Behav Neurol.
2002;
15 (1)
28-38
33
Chapmann D R, Williams S M, Strine T W, Anda R F, Moore M J.
Dementia and its implications for public health.
Preventing Chronic Disease.
2006;
3
1-13
34
Lautenschlager N, Foley E J, Haupt M. et al .
Eine systematische genetisch-epidemiologische Familienerhebung bei Alzheimerkranken - Erfahrungen mit der MIRAGE-Studie in Deuschland.
Z Gerontol.
1994;
27
341-345
35 Dilling H, Mombour W, Schmidt M H, Schulte-Markwort E. Weltgesundheitsorganisation: Internationale Klassifikation psychischer Stoerungen, ICD-10 Kapitel V (F) Forschungskriterien. Bern Goettingen Toronto Seattle: Huber
36
McKhann G, Drachman D, Folstein M, Katzman R, Price D, Stadlan E M.
Clinical diagnosis of Alzheimer's disease: Report of the NINCDS-ADRDA work group under the auspices of Department of Health and Human Services Task Force on Alzheimer's Disease.
Neurology.
1984;
34
939-944
37
Perneczky R, Wagenpfeil S, Komossa K, Grimmer T, Diehl J, Kurz A.
Mapping scores onto stages: mini-mental state examination and clinical dementia rating.
Am J Geriatr Psychiatry..
2006;
14 (2)
139-144
38 Petrie A, Sabin C. Medical statistics at a glance. Blackwell Publishing 2005. 2nd Edition 2005: 105
39
Tierney M C, Szalai J P, Dunn E, Geslani D, McDowell I.
Prediction of probable Alzheimer disease in patients with symptoms suggestive of memory impairment. Value of the MMSE.
Arch Fam Med.
2000;
9
527-532
40
Burkart M, Heun R, Maier W, Benkert O.
Demenzscreening im klinischen Alltag. Eine vergleichende Analyse von MMSE, SIDAM und ADAS.
Nervenarzt.
1998;
69
983-990
41
Alexopoulos P, Perneczky R, Cramer B, Grimmer T, Kurz A.
Validation of a Short Telephone Test (T3MS) for the Diagnosis of Cognitive Impairment.
Fortschr Neurol Psychiatr.
2006;
74
329-336
42
Alexopoulos P, Greim B, Nadler K, Martens U, Krecklow B, Domes G, Herpertz S, Kurz A.
Validation of the Addenbrooke's Cognitive Examination for detecting early Alzheimer's disease and mild vascular dementia in a German population.
Dement Geriatr Cogn Disord.
2006;
22
385-391
Dr. med. Panagiotis Alexopoulos
Psychiatrische und Psychotherapeutische Klinik, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg
Schwabachanlage 6
91054 Erlangen
eMail: panagiotis.alexopoulos@uk-erlangen.de