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DOI: 10.1055/s-2007-981602
Ernährung bei Lebererkrankung
Chronische Leberinsuffizienz vor TransplantationNutritional intervention in liver insufficiencyPublication History
Publication Date:
30 August 2007 (online)

Zusammenfassung
Da die Leber das Hauptstoffwechselorgan darstellt, sind die metabolischen Störungen bei Leberinsuffizienz komplex und führen rasch zur Mangelernährung. Der Ernährungsstatus ist von erheblicher prognostischer Bedeutung sowohl in Bezug auf die Leberfunktion als auch für das Überleben dieser Patienten. Neben einem Energiedefizit kommt dem Muskelwasting eine besondere Bedeutung zu. Auch die Prognose nach Transplantation ist durch eine Mangelernährung deutlich verschlechtert. Die Ernährungstherapie sollte frühzeitig vor manifest werdender Mangelernährung initiiert werden. Schon mit diätetischen Maßnahmen ist eine Verbesserung des Ernährungsstatus zu erreichen. Das Therapiekonzept sollte aber bei nicht ausreichender oraler Ernährung auch die Möglichkeiten der enteralen und parenteralen Ernährung nutzen. Spezifische Stoffwechselprobleme wie die Enzephalopathie können durch ernährungsmedizinische Intervention, z.B. durch den Einsatz von verzweigtkettigen Aminosäuren, moduliert werden.
Summary
The liver is the central organ for metabolism; therefore metabolic disturbances are complex and induce malnutrition rapidly. The nutrition status is of significant prognostic relevance both for the liver function and survival of these patients. Due to the energy deficit, muscle wasting becomes more important. Apart from that, outcome after transplantation is worsened significantly through malnutrition. Nutrition therapy should be initiated early in the course of disease before manifestation of malnutrition. At that point, the dietary measures are able to improve the nutrition status. The therapy conception should be performed using enteral and parenteral nutrition if oral nutrition is insufficient. Specific disturbances of metabolism, as encephalopathy, can be modulated by nutritional intervention, i. e. through supplementation with branched-chain amino acids.
Schlüsselwörter
Leberinsuffizienz - enterale/parenterale Ernährung - Mangelernährung
Key words
Liver insufficiency - enteral/parenteral nutrition - malnutrition - transplantation
Literatur
- 1 Alberino F, Gatta A, Amodio P. et al . Nutrition and survival in patients with liver cirrhosis. Nutrition. 2001; 17 445-450.
- 2 Bianchi G, Marzocchi R, Agostini F, Marchesini G. Update on nutritional supplementation with branched-chain amino acids. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2005; 8 83-87.
- 3 Cabré E, Gassull M A. Nutrition in liver disease. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2005; 8 545-551.
- 4 Collier J D, Ninkovic M, Compston J E. Guidelines on the management of osteoporosis associated with chronic liver disease. Gut. 2002; 50 (Suppl 1) i1-i9
- 5 Figueiredo F A, De Mello Perez R, Kondo M. Effect of liver cirrhosis on body composition: Evidence of significant depletion even in mild disease. J Gastroenterol Hepatol. 2005; 20 209-216.
- 6 Grüngreiff K. et al . Zinc deficiency and hepatic encephalopathy. J Trace Elem Exp Med. 2000; 13 21-31.
- 7 Gunsar F, Raimondo M L, Jones S. et al . Nutritional status and prognosis in cirrhotic patients. Aliment Pharmacol Ther. 2006; 24 563-572.
- 8 Halsted C H. Nutrition and alcoholic liver disease. Semin Liver Dis. 2004; 24 289-304.
- 9 Henkel A S, Buchman A L. Nutritional support in patients with chronic liver disease. Nat Clin Pract Gastroenterol Hepatol. 2006; 3 202-209.
- 10 Laviano A, Muscaritoli M, Cascino A. et al . Branched-chain amino acids: the best compromise to achieve anabolism?. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2005; 8 408-414.
- 11 Lavine J E. Vitamin E treatment of nonalcoholic steatohepatitis in children: a pilot study. J Pediatr. 2000; 136 734-738.
- 12 Lochs H, Plauth M. Liver cirrhosis: rationale and modalities for nutritional support - the European Society of Parenteral and Enteral Nutrition consensus and beyond. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 1999; 2 345-349.
- 13 Marchesini G, Fabbri A, Bianchi G. et al . Zinc supplementation and amino acid-nitrogen metabolism in patients with advanced cirrhosis. Hepatology. 1996; 23 1084-1092.
- 14 Marchesini G, Bianchi G, Merli M. et al . Nutritional supplementation with branched-chain amino acids in advanced cirrhosis: a double-blind, randomized trial. Gastroenterol. 2003; 124 1792-1801.
- 15 Mobarhan S A, Russell R M, Recker R R. et al . Metabolic bone disease in alcoholic cirrhosis: a comparison of the effect of vitamin D2, 25-hydroxyvitamin D, or supportive treatment. Hepatology. 1984; 4 266-273.
- 16 Müller M J, Böttcher J, Selberg O. et al . Hypermetabolism in clinically stable patients with liver cirrhosis. Am J Clin Nutr. 1999; 69 1194-1201.
- 17 Müller M J. Ernährung bei Leberzirrhose. Internist. 1998; 39 247-253.
- 18 Muto Y, Sato S, Watanabe A, Moriwaki H. et al . Effects of oral branched-chain amino acid granules on event-free survival in patients with liver cirrhosis. Clin Gastroenterol Hepatol. 2005; 3 705-713.
- 19 Okabayashi T, Nishimori I, Sugimoto T, Iwasaki S. et al .The benefit of the supplementation of perioperative branched-chain amino acids in patients with surgical management for hepatocellular carcinoma: a preliminary study. Dig Dis Sci 2007, DOI: 10.1007/s10620-007-9844-y.
- 20 Plauth M, Ferenci P, Holm E. et al . DGEM-Leitlinie Enterale Ernährung: Hepatologie. Aktuelle Ernährungsmedizin. 2003; 28 (Suppl 1) 87-92.
- 21 Plauth M, Schütz T. Leitlinie Parenterale Ernährung der DGEM: Hepatologie. Aktuelle Ernährungsmedizin. 2007; 32 (Suppl 1) 97-105.
- 22 Sanchez A J, Aranda-Michel J. Nutrition for the liver transplant patient. Liver Transplantation. 2006; 12 1310-1316.
-
23 Schauder P. Lebererkrankungen. In: Schauder P, Ollenschläger G (Hrsg.)
Ernährungsmedizin . München, Jena; Urban & Fischer 2002: 804-827. -
24 Schölmerich J. Leberzirrhose. In: Hahn EG, Riemann JF, Demling L (Hrsg.)
Klinische Gastroenterologie, Bd. II . 3. Aufl. Stuttgart; Thieme 1996. - 25 Zaina F E, Parolin M B, Lopes R W, Coelho J C. Prevalence of malnutrition in liver transplant candidates. Transplant Proc. 2004; 36 923-925.
Dr. Andrea Schneider
Gastroenterologie/Hepatologie und Endokrinologie
Medizinische Hochschule Hannover
Carl-Neuberg-Str. 1
30625 Hannover
Email: Andrea.S.Schneider@gmx.de