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DOI: 10.1055/s-2007-993036
Rekompensation von schwerem hyperkapnischem Versagen bei Patienten mit COPD unter 4 Wochen intermittierender nicht invasiver Heimbeatmung
Hypercapnic Failure in Patients with COPD under 4 Weeks Non-Invasive, Home Mechanical VentilationPublikationsverlauf
eingereicht 26.6.2007
akzeptiert 30.10.2007
Publikationsdatum:
16. Januar 2008 (online)

Zusammenfassung
Einleitung: Bei Patienten mit fortgeschrittener COPD stellt die Dekompensation der Atempumpe einen eigenständigen pathophysiologischen Faktor dar. In der akuten Dekompensation z. B. bei COPD-Exazerbation ist die nicht invasive Beatmung nach evidence based medicine etabliertes Therapieverfahren. Für die Langzeitbehandlung der Erschöpfung der Atempumpe hat sich nicht invasive Beatmung infolge fehlender Effektivitätsdaten bisher bei COPD nicht durchgesetzt. Ziel dieser Arbeit ist es nachzuweisen, dass Heimbeatmung auch bei chronisch ventilatorischem Versagen infolge COPD zu einer dauerhaften Rekompensation des Atempumpversagens führen kann. Methode: Bei 40 Patienten (Alter 72,2/61,1 - 78,1 Jahre), die wegen hyperkapnischem Versagen bei stabiler COPD, innerhalb eines Jahres in unserer Einrichtung erfolgreich auf nicht invasive Heimbeatmung eingestellt wurden, wurde die Lungenfunktion, Blutgase, die physische Leistungsfähigkeit und die Lebensqualität vor Beatmungseinstellung und nach mindestens 4 Wochen Heimbeatmung gemessen. Ergebnisse: Bei allen Patienten konnte effektive Atempumpentlastung unter nicht invasiver Heimbeatmung durch eine signifikante Abnahme der Hyperkapnie während Spontanatmung erreicht werden: pCO2 vor Beatmung: 8,5 kPa (64,6 mm Hg), unter Beatmung: 5,9 kPa (45,2 mm Hg). Im Behandlungsverlauf besserte sich die physische Leistungsfähigkeit, gemessen an der 6-Minuten-Gehstrecke von 89 m auf 230 m signifikant. Die globale Lebensqualität (gemessen mit dem SF 36) wurde von 27 auf 56 Punkte signifikant gesteigert. Andere Lebensqualitätsparameter wurden unter Heimbeatmung ebenfalls signifikant besser angegeben. Schlussfolgerung: Wenngleich diese Daten keine randomisierte Studie repräsentieren, zeigen sie, dass hyperkapniereduzierende nicht invasive Beatmung bei stabiler COPD über 4 Wochen als Heimbeatmung möglich und effektiv ist. Unter dieser Therapie können die Patienten ihre physische Leistungsfähigkeit rückgewinnen und geben Lebensqualitätsverbesserungen an.
Abstract
Background: In patients with severe COPD, ventilatory pump failure is a separate pathophysiological factor. Non-invasive ventilatory support has been introduced in COPD with acute-on-chronic respiratory failure according to evidence-based medicine, but the benefit of long-term ventilation is still not proven. The purpose of this investigation was to evaluate the feasibility of carbon dioxide-reducing, non-invasive, home mechanical ventilation in patients with chronic hypercapnic respiratory failure due to stable COPD. Methods: In 40 patients (median age 72.2/61.1 - 78.1 years), with chronic ventilatory failure due to COPD who received non-invasive, home mechanical ventilation (NIV) successfully we analysed blood gases, lung function, 6-minute walking distance and quality of life before NPPV and after a period of at least 4 weeks of home therapy. Results: Successful home mechanical ventilation could be proven by a significant decrease of hypercapnia during spontaneous breathing: 8.5 kPa (64.6 mmHg) before NIV to 5.9 kPa (45.2 mm Hg) during NIV. Six-minute walking distance increased significantly from 89 m to 230 m. General health perception (SF 36) improved from 27 to 56 significantly as did other quality of life categories. Conclusion: Although this investigation has some limitations such as lack of controls and highly selected patients, it could be proven that CO2-decreasing, non-invasive mechanical ventilation is feasible in terms of home therapy and effective to recompensate chronic ventilatory failure in stable COPD. Under such treatment, patients can reestablish their physical ability and report quality of life improvements.
Literatur
- 1
Murray C J, Lopez A D.
Global mortality, disability, and the contribution of risk factors: Global Burden
of Disease Study.
The Lancet.
1997;
349
1436-1442
MissingFormLabel
- 2
Calverley P MA, Anderson J A, Celli B R. et al for the TORCH investigators .
Salmeterol and fluticasone propionate and survival in chronic obstructive pulmonary
disease.
N Engl J Med.
2007;
356
775-789
MissingFormLabel
- 3
Martinez F J, Foster G, Curtis J L. for the NETT Research Group .
Predictors of mortality in patients with emphysema and severe airflow obstruction.
Am J Respir Crit Care Med.
2006;
173
1326-1334
MissingFormLabel
- 4
Braun N MT, Rochester D F.
Respiratory muscle function in chronic obstructive pulmonary disease (COPD).
Am Rev Respir Dis.
1979;
119
191
MissingFormLabel
- 5
Schols A MWJ, Slangen J, Wolovics L. et al .
Weight loss is a reversible factor in the prognosis of chronic obstructive pulmonary
disease.
Am J Resp Crit Care Med.
1998;
157
1791-1797
MissingFormLabel
- 6
Debigare R, Marquis K, Tremblay R R. et al .
Catabolic/anabolic balance and muscle wasting in patients with COPD.
Chest.
2003;
124
83-89
MissingFormLabel
- 7
Juan G, Calverley P, Talamo C. et al .
Effect of carbon dioxide on diaphragmatic function in human beings.
N Eng J Med.
1984;
310
874-879
MissingFormLabel
- 8
Lacasse Y, Wong E, Guyatt G H. et al .
Meta-analysis of respiratory rehabilitation in chronic obstructive pulmonary disease.
Lancet.
1996;
348
1115-1119
MissingFormLabel
- 9
Griffiths T L, Burr M L, Campell I A. et al .
Results at 1 year of outpatient multidisciplinary pulmonary rehabilitation: a randomised
controlled trial.
Lancet.
2000;
355
362-368
MissingFormLabel
- 10
Wedzicha J A, Bestall J C, Garrod R. et al .
Randomized controlled trial of pulmonary rehabilitation in severe chronic obstructive
pulmonary disease patients, stratified with the MRC scale.
Eur Respir J.
1998;
12
363-369
MissingFormLabel
- 11
Jimenez J FM, Escuin J S, Vicente C D. et al .
Nasal intermittent positive pressure ventilation - Analysis of its withdrawal.
Chest.
1995;
107
382-388
MissingFormLabel
- 12
Rasche K, Laier-Groeneveld G, Weyland W. et al .
Sauerstoffverbrauch der Atemmuskulatur unter kontrollierter bzw. assistierter Beatmung
bei Patienten mit chronischer Ateminsuffizienz.
Med Klin.
1994;
89
43-46
MissingFormLabel
- 13
Renston J P, DiMarco A F, Supinski G S.
Respiratory muscle rest during nasal BiPAP ventilation in patients with stable severe
COPD.
Chest.
1994;
105
1053-1060
MissingFormLabel
- 14
Bott J, Carroll M P, Conway J H. et al .
Randomised controlled trial of nasal ventilation in acute ventilatory failure due
to chronic obstructive airways disease.
Lancet.
1993;
341
1555-1557
MissingFormLabel
- 15
Brochard L, Mancebo J, Wysocki M. et al .
Noninvasive ventilation for acute exacerbation of chronic obstruktive pulmonary disease.
N Eng J Med.
1995;
333
817-822
MissingFormLabel
- 16
Kramer N, Meyer T J, Meharg J. et al .
Randomized, prospective trial of noninvasive positive pressure ventilation in acute
respiratory failure.
Am J Respir Crit Care Med.
1995;
151
1799-1806
MissingFormLabel
- 17
Clini E, Sturani C, Rossi A. et al .
The Italian multicentre study on noninvasive ventilation in chronic obstructive pulmonary
disease patients.
Eur Respir J.
2002;
20
529-538
MissingFormLabel
- 18
Jones D J, Paul E A, Jones P W. et al .
Nasal pressure support ventilation plus oxygen compared with oxygen therapy alone
in hypercapnic COPD.
Am J Respir Crit Care Med.
1995;
152
538-544
MissingFormLabel
- 19
Perrin C, El Far Y, Vandenbos F. et al .
Domiciliary nasal intermittent positive pressure ventilation in severe COPD: effects
on lung function and quality of life.
Eur Respir J.
1997;
10
2835-2839
MissingFormLabel
- 20
Elliott M W.
Noninvasive ventilation in chronic ventilatory failure due to chronic obstructive
pulmonary disease.
Eur Respir J.
2002;
20
511-514
MissingFormLabel
- 21
Wijkstra P J, Lacasse J, Guyatt G H. et al .
A meta-analysis of nocturnal noninvasive positive pressure ventilation in patients
with stable COPD.
CHEST.
2003;
124
337-343
MissingFormLabel
- 22
Casanova C, Cell B R, Tost L. et al .
Long-term controlled trial of nocturnal nasal positive pressure ventilation in patients
with severe COPD.
CHEST.
2000;
118
1582-1590
MissingFormLabel
- 23
Windisch W, Storre J H. et al .
Nocturnal non-invasive positive pressure ventilation: physiological effects on spontaneous
breathing.
Resp phys neurobiol.
2006;
150
251-260
MissingFormLabel
- 24
Pauwels R PA, Buist A S, Calverly P MA. et al .
Global strategy for the diagnosis, management, and prevention of chronic obstructive
pulmonary disease. NHLBI/WHO Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease
(GOLD) Workshop Summary.
Am J Respir Crit Care Med.
2001;
163
1256-1276
MissingFormLabel
- 25
Worth H, Buhl R, Cegla U. et al .
Leitlinie der Deutschen Atemwegsliga und der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie
zur Diagnostik und Therapie von Patienten mit Chronisch obstruktiver Bronchitis und
Lungenemphysem (COPD).
Pneumologie.
2002;
56
704-738
MissingFormLabel
- 26
Gyatt G H, Sullivan M J, Thompson P J. et al .
The six minute walk: a new measure of exercise capacity in patients with chronic heart
failure.
Can Med Assoc J.
1985;
132
919 - 923
MissingFormLabel
- 27 Bullinger M, Kirchberger I. SF 36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Handanweisung. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe 1998
MissingFormLabel
- 28
Windisch W, Freidel K, Schucher B. et al .
The Severe Respiratory Insufficiency (SRI) Questionnaire: a specific measure of health-related
quality of life in patients receiving home mechanical ventilation.
J Clin Epidemiol.
2003;
56
752-759
MissingFormLabel
- 29
Meecham Jones D J, Paul E A. et al .
Nasal pressure support ventilation plus oxygen compared with oxygen therapy alone
in hypercapnic COPD.
Am J Respir Crit Care Med.
1995;
152
538-544
MissingFormLabel
- 30
Hien P, Morr H.
6-Minuten-Gehtest in der kardiologischen und pneumologischen Diagnostik.
Pneumologie.
2002;
56
558-566
MissingFormLabel
- 31
Solvay S, Brooks D, Lacasse Y. et al .
A qualitative systematic overview of the measurement properties of functional walk
tests used in cardiorespiratory domain.
Chest.
2001;
119
256-270
MissingFormLabel
- 32
Gibboms W J, Fruchter N, Sloan S. et al .
Reference values for a multiple repetition 6-minute walk test in healthy adults older
than 20 years.
J Cardiopulm Rehab.
2001;
21
87-93
MissingFormLabel
- 33
Martin J M, Carrio S J, Gascon M. et al .
Inspiratoric capacity, dynamic hyperinflation, breathlessness and exercise performance
during the 6-minute walk test in chronic obstructive pulmonary disease.
Am J Respir Crit Care Med.
2001;
163
1395-1399
MissingFormLabel
- 34
Janssens J P, Derivaz S, Breitenstein E. et al .
Changing Patterns in Long-term Noninvasive Ventilation.
CHEST.
2003;
123
67-79
MissingFormLabel
- 35
Gerardi D A, Lovett L, Benoit-Connors M L. et al .
Variables related to increased mortality following out-patient pulmonary rehabilitation.
Eur Respir J.
1996;
9
431-435
MissingFormLabel
- 36
Schucher B, Hein H, Zuehlke I E. et al .
Noninvasive positive pressure ventilation improves quality of life in patients with
COPD.
Eur Respir J.
2002;
20
278
MissingFormLabel
- 37
Windisch W, Freidel K, Schucher B. et al .
Evaluation of health related quality of life using the MOS 36-Item Short Form Health
Status Survey in patients receiving noninvasive positive pressure ventilation.
Intensive Care Med.
2003;
29
615-621
MissingFormLabel
- 38
Anthonisen N R, Manfreda J, Warren C P. et al .
Antibiotic therapy in exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease.
Ann Intern Med.
1987;
106
196-204
MissingFormLabel
- 39
Windisch W, Vogel M, Sorichter S. et al .
Normocapnia during nIPPV in chronic hypercapnic COPD reduces subsequent spontaneous
PaCO2.
Resp Med.
2002;
96
572-579
MissingFormLabel
Dr. Thomas Blankenburg
Krankenhaus Martha-Maria Halle-Dölau, Klinik für Innere Medizin II, Zentrum für Heimbeatmung
und Respiratorentwöhnung
Röntgenstraße 1
06120 Halle/Saale
eMail: th.blankenburg@gmx.de