Abstract
Studies in postmortem brain tissue from suicide victims show a presynaptic serotonergic
deficit resulting in compensatory upregulation of postsynaptic 5-HT2 receptors in the prefrontal cortex. Reduced levels of cerebrospinal fluid (C5F) 5-hydroxyindoleacetic
acid, the major serotonin metabolite, are associated with violent suicide attempts
independent of psychiatric diagnosis and predict future suicide attempts and suicide
completion, consistent with the notion of a biochemical trait. Neuroendocrine challenge
tests, platelet studies and a polymorphism in the gene for tryptophan hydroxylase,
the rate-limiting enzyme in the biosynthesis of serotonin, suggest that serotonergic
activity may be reduced. This serotonergic abnormality might be related to the vulnerability
or diathesis for suicidal behaviour by predisposing individuals to impulsive and autoaggressive
behaviour. The hypothesis of hyperactivity of the hypothalamic pituitary adrenal axis
(HPA) is supported by the postmortem findings of increased CSF corticotropin releasing
hormone (CRH) concentrations and reduced CRH receptor binding sites in the frontal
cortex of suicide victims (interpreted as downregulation following CRH hypersecretion)
and dexamethasone nonsuppression in suicide attempters. Animal studies and in vitro
experiments indicate that the HPA system modulates serotonergic activity. It is hypothesized
that the serotonergic alterations potentially result from dysregulation of the HPA
system. Data from epidemiological and clinical studies demonstrate that low levels
of cholesterol are associated with increased suicide risk. In neuronal membranes cholesterol
modulates presynaptic and postsynaptic serotonergic neurotransmission. In monkeys
dietary cholesterol lowering inhibits central serotonergic activity and predisposes
the animals to impulsive and aggressive behaviour. It is speculated that dysregulation
of the HPA system and disordered cholesterol metabolism could enhance the serotonergic
deficit, thus contributing to a neurobiological vulnerability or diathesis for impulsive
and autoaggressive behaviour.
Zusammenfassung
Post-mortem-Befunde machen bei Suizidopfern ein präsynaptisches serotonerges Defizit
wahrscheinlich, das mit einer kompensatorischen Überempfindlichkeit postsynaptischer
5-HT2-Rezeptoren im präfrontalen Kortex einhergeht. Reduzierte Konzentrationen des Serotoninmetaboliten
5-Hydroxyindolessigsäure im Liquor sind mit harten Suizidmethoden assoziiert, nosologieunspezifisch
und prädiktiv für eine weitere Suizidgefährdung im Sinne eines ,,trait-Markers. Neuroendokrinologische
Stimulationstests, thrombozytäre serotonerge Parameter sowie molekulargenetische Untersuchungen
des Tryptophan-Hydroxylase-Polymorphismus unterstützen die Hypothese einer verminderten
serotonergen Aktivität, die zu impulsivem und autoaggressivem Verhalten disponieren
und damit möglicherweise eine Suizid-Vulnerabilität begründen könnte. Hinweise auf
eine chronische Aktivierung des Hypothalamus- Hypophysen-Nebennierenrinden-Systems
sind der erhöhte Corticotropin-Releasing-Hormon-Gehalt (CRH) im Liquor von Suizidopfern,
die reduzierte CRH-Rezeptorendichte im frontalen Kortex (Desensitisierung infolge
CRH-Hypersekretion) sowie die verminderte Supprimierbarkeit von Kortisol im Dexamethason-Test
suizidaler Patienten. Tierexperimentell und in vitro konnte eine komplexe Modulation
der serotonergen Aktivität durch das Hypothalamus-Hypophysen-Nebennierenrinden- System
(HPA-System) nachgewiesen werden. Möglicherweise resultieren die serotonergen Alterationen
sekundär aus der Dysregulation des HPA-Systems. Epidemiologische sowie klinische Studien
belegen eine Assoziation zwischen einem erhöhten Suizidrisiko und einer Hypocholesterinämie.
In vitro moduliert Cholesterin in neuronalen Membranen die prä- und postsynaptische
serotonerge Neurotransmission. Eine experimentell induzierte Hypocholesterinämie hemmt
bei Affen die zentrale serotonerge Aktivität und disponiert zu Impulsivität und aggressivem
Verhalten. Es wird spekuliert, daß die Dysregulation des HPA-Systems sowie ein gestörter
Cholesterinmetabolismus das serotonerge Defizit verstärken und dadurch zu einer neurobiologich
determinierten Diathese für impulsives und autoaggressives Verhalten beitragen könnten.