Abstract
Dystonia is characterised by slow, repetitive, involuntary, often twisting movements
leading to sustained abnormal postures and can be focal or generalised. In most cases,
etiology remains unrevealed, some cases are hereditary, others have metabolic origin
or can be attributed to focal brain lesions. The most common types of dystonia, spasmodic
torticollis and blepharospasm, can now be treated successfully, albeit symptomatically,
with Botulinum toxin injections into the affected muscles. A practical guide to differential
diagnostic and therapeutic strategies is presented.
Zusammenfassung
Dystönien sind charakterisiert durch langsame, repetitive, unwillkürliche, oft verdrehende
Bewegungen, die zu anhaltend abnormaler Haltung fuhren, sie können fokal oder generalisiert
auftreten. Meist bleibt die Ätiologie ungeklärt, in einigen Fällen finden sich metabolische
Ursachen oder eine fokale Hirnläsion, Die häufigsten Formen der Dystonie, der Torticollis
und der Blepharospasmus, können seit einiger Zeit erfolgreich, wenn auch nur symptomatisch,
mit Botulinum-Toxin-Injektionen in die betroffenen Muskeln behandelt werden. Eine
praktikable Übersicht zur Differentialdiagnostik und Therapie wird vorgestellt.