Laryngorhinootologie 1999; 78(2): 77-80
DOI: 10.1055/s-2007-996835
Speicheldrüse

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Proliferationsverhalten primärer und rezidivierter pleomorpher Adenome der Speicheldrüsen

Proliferation Activity in Recurrent and Nonrecurrent Pleomorphic Adenoma of the Salivary Glands. Proliferation activity of different tumor components in pleomorphic adenomas of the salivary glandsD. G. Bankamp1 , E. Bierhoff2
  • 1Universitätsklinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde Ulm
  • 2Pathologisches Institut Stadt. Kliniken Essen-Mitte
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Untersucht wurde das Proliferationsverhalten primär operierter Adenome und Rezidivadenome in Speicheldrüsen. Methode: Bei 12 primär operierten Adenomen und bei 18 Rezidiven wurde immunhistochemisch das zellproliferationsassoziierte nukleare Antigen mit dem monoklonalen Antikörper MIB1 angefärbt. Der Proliferationsindex (MIB1-positive Zellen/100 Tumorzellen) wurde getrennt für epitheliale und stromale Tumorkomponenten ausgezählt. Ergebnisse: Der Mittelwert (x) der Proliferationsindices der epithelzellreichen Areale lag in der Rezidivgruppe signifikant über dem der Nichtrezidivadenome (p = 0,028). Für die stromareichen Areale ergaben sich keine signifikanten Unterschiede (p = 0,602). Die epithelzellreichen Abschnitte zeigten gegenüber den stromareichen Arealen eine signifikant höhere Proliferation. Schlußfolgerungen: Rezidivadenome weisen gegenüber erstoperierten Adenomen in den epithelzellreichen Arealen eine signifikant erhöhte Proliferationsaktivität auf.

Summary

Background: The origin of recurrences of pleomorphic adenomas after initial surgical treatment is discussed. In this study mesenchymal and epithelial tumorcomponents were immunhistochemically stained in recurrent and nonrecurrent adenoma. In addition the proliferation activity was assessed. Methods: Twelve nonrecurrent adenomas (10 of the parotid gland, 2 of the submandibular gland) and 18 recurrent adenomas (15 of the parotid gland, 3 of the submandibular gland) were immunhistochemically stained with a MIB1 antibody against the cell proliferation associated nuclear antigen (Ki-67 antigen). The proliferation index (MIB1 positive cells per 100 cells) was calculated separately for each tumor component. Results: The mean value (x) of the proliferation indices of the component with epithelial differentiation was 4.67 (recurrent group, Standard deviation [SD]: 3.14) and x = 2.34 respectively (nonrecurrent group, SD=1.83). The difference between the mean values was significant (p = 0.028). For the component with mesenchymal differentiation the values were x = 0.33 (for recurrent adenomas, SD = 0.59) and x = 0.17 (nonrecurrent adenomas, SD = 0.39) respectively. The difference was not significant. Conclusions: Proliferation activity is markedly higher in components with epithelial differentiation of recurrent adenomas compared to nonrecurrent tumors. The results demonstrate the tumor component with epithelial differentiation as a possible origin for recurrence.