Zusammenfassung
Hintergrund: Obwohl Tränenwegsstenosen nach Tumor, Trauma, operativen Eingriffen und systemischen
Krankheiten bekannt sind, können Ätiologie und Pathogenese nicht immer objektiviert
werden. Es wird angenommen, dass durch die Nachbarschaft der Nasenscheidewand und
der Nasennebenhöhlen zu den ableitenden Tränenwegen chronische Nasennebenhöhlen-Infektionen
der Grund für die Tränenwegsstenosen sind. Methode: Um diese Hypothese zu überprüfen, wurden Patienten mit chronischen Nasennebenhöhlen-Infektionen
mit der 99m Tc Pertechnetat Dakryoszintigraphie untersucht. Außerdem wurden bei allen Fällen aus
den beiden Untersuchungsgruppen koronare Nasennebenhöhlen-Computertomogramme angefertigt
und nach dem Lund-Mackay Staging-System ausgewertet. Die Untersuchung erfolgte an
2 Gruppen; 1. 24 Patienten mit dem Befund einer chronischen Nasennebenhöhlen-Infektion
sowie 2. einem Kontroll-Kollektiv von 16 Patienten ohne Nasennebenhöhlen-Infektion.
Das Alter der Patienten in der 1. Gruppe variierte zwischen 15 und 57, das der Kontrollgruppe
zwischen 18-60 Jahren, das bedeutet einen Durchschnitt von 34,5 und 30,5. Ergebnisse: Während der Anteil der Patienten mit partiellen oder totalen Tränenwegsstenosen in
der Gruppe 1 52,1 % betrug, waren es in der Kontrollgruppe 9,4%. Schlußfolgerungen: Chronische Nasennebenhöhlen-Infektionen spielen als Ätiologie für Tränenwegsstenosen
eine wichtige Rolle. Die Ausdehnung der Infektion korreliert nicht mit dem Schweregrad
der Tränenwegsstenose.
Summary
Background: Paranasal sinus infections and nasolacrimal duct obstructions are commonly encountered
problems. However the relationship between these two conditions is not yet clear.
Trauma, surgery, tumors, and systemic diseases are among the causes of acquired nasolacrimal
duct obstructions but most of the cases are idiopathic. In this study patients diagnosed
with chronic paranasal sinus infection were examined with 99m Tc lacrimal dacryoscintigraphy to assess their nasolacrimal duct function. Methods: Twenty-four patients diagnosed with chronic paranasal sinus infection are included
in the study. These patients were observed for at least three months awaiting surgical
treatment following unsuccessful medical treatment. The control group included 16
persons admitted to the ophthalmology department without any nasolacrimal duct disease.
Nasal endoscopy and paranasal sinus CT revealed normal findings. The age of the patients
with chronic paranasal sinus infection and examined in regard to nasolacrimal duct
function was between 15 to 17 with a mean age of 34.2 years. Fourteen patients were
male and 10 patients were female. The control group included 9 male and 7 female patients
between 18 to 60 years with a mean of 30.5 years. Results: The dacryoscintigraphic examination of 48 nasolacrimal ducts in 24 patients with
chronic paranasal sinus infection revealed 7 complete and 18 partial obstructions
of the duct, and 23 normal findings. In the control group with 32 nasolacrimal ducts
of 16 patients, there was no complete obstruction. Partial obstruction (10.6, 12.0,
14.7 minutes) was be observed in three cases. The Statistical workup resulted in a
significant difference between paranasal sinus patients and control group (x2 = 15840 p <0.001). The paranasal sinus CTs of the patients with paranasal sinus disease
were staged using the Lund-Mackay Staging System: There is no correlation between
the Staging score of the paranasal sinus infection and the degree of the obstruction
the nasolacrimal duct. Conclusion: This study shows that chronic paranasal sinus disease plays an important role in
the pathogenesis of nasolacrimal duct obstructions. The presence of infection has
an influence on the nasolacrimal drainage System, but the distribution (Staging) of
the infection does not appear to correlate with the degree of nasolacrimal duct obstruction.
Partial obstruction cases that may progress to complete obstruction may be detected
by dacryoscintigraphy, and the treatment of chronic paranasal sinus disease may help
to overcome the lacrimal drainage problems in these cases.
Schlüsselwörter
Chronische Nasennebenhöhlen-Infektion - Tränenwegsstenose -
99m Tc Pertechnetat Dakryoszintigraphie
Key words
Chronic paranasal sinus infection - Nasolacrimal duct Stenosis -
99m Tc pertechnetat dacryoscintigraphy