Zusammenfassung
Hintergrund: Das Cochlear Implant (Cl) ist die Methode der Wahl zur Rehabilitation von postlingual
ertaubten Erwachsenen. Der große Erfolg dieser Versorgung legt es nahe, darüber zu
diskutieren, inwieweit die Indikation zur Cochlear Implantation auch auf Patienten
mit einem Restgehör erweiterbar ist. Methode und Patienten: Nach der Diskussion des Begriffs Taubheit stellen wir die prä- und postoperativen
Ergebnisse von fünf resthörigen Patienten vor. Diese Patienten haben mit ihren gut
angepaßten Hörgeräten ein gewisses Maß an Sprachverständnis erzielt, das jedoch im
Freiburger Einsilber Test 30% bei 70 dB nicht übersteigt. Es wurde das jeweils schlechtere
Ohr mit dem Cochlear Implant versorgt. Das Sprachverständnis in Ruhe und im Störgeräusch
wird den Sprachtestergebnissen einer Gruppe postlingual ertaubter Patienten gegenübergestellt.
Ergebnisse: Die fünf Patienten sind mit der CI-Versorgung sehr zufrieden und nutzen mit einem
Diskriminationsverlust zwischen 0 und 25% im täglichen Gebrauch ihre Hörgeräte des
nicht operierten Gegenohres nicht mehr. Schlußfolgerungen: Die Versorgung mit mehrkanaligen Cochlear Implantaten führte bei unseren resthörigen
Patienten zu einer signifikanten Verbesserung der Sprachverständlichkeit. Eine allgemein
gültige Erweiterung der Indikation läßt sich natürlich aus derartigen Einzelergebnissen
noch nicht ableiten.
Summary
Background: Cochlear implants have proven to be the method of choice for postlingualy deafened
adults. The great success of this application requires discussion of the degree in
which the indication for cochlear implantation should be expanded to include patients
with residual hearing. Method and patients: Following an initial discussion of the term deafness, we present the preoperative
and postoperative results in five patients with residual hearing. These patients achieve
a certain degree of speech recognition with their well fitted hearing aids. However,
their aided speech intelligibility did not exceed 30% with the standardized Freiburg
monosyllabic word test at 70 dB. In each case the worse hearing ear was treated with
a cochlear implant. Speech discrimination in silence and noise are compared with the
results of a group of postlingually deafened cochlear implant patients. Results: The five patients are very satisfied with the cochlear implant and use the telephone
to communicate with unknown partners. They score 100% in the standardized four-syllable
number test above 55 dB and they document a loss of speech discrimination between
0 and 25 % within the open-set monosyllabic word test. The mean increase of best monosyllable
intelligibility by the cochlear implant over the hearing aids is 65%. Using the Innsbruck
sentence test the patients score 100% at 70 dB; with the Göttingen sentence test,
the mean result is 75%. Their mean results in noise are also very good, 76% at 10dBS/N and 57% at 5dBS/N respectively. None of these patients use the hearing aid on the untreated, better
hearing ear. Conclusion: A multichannel cochlear implant lead to a significant improvement of speech comprehension
in these patients with residual hearing. We can successfully implant patients with
minimal benefit of their well fitted hearing aids. Our group is too small to be able
to define general selection criteria. For the time being we use as an audiological
indication a open-set monosyllabic word intelligibility of not more than 30% at 70
dB with well fitted hearing aids.
Schlüsselwörter
Cochlear Implant - Hörgeräte - Resthörigkeit - Sprachverständlichkeit
Key words
Cochlear implants - Hearing aids - Residual hearing - Open-set speech recognition