Laryngorhinootologie 1994; 73(3): 164-168
DOI: 10.1055/s-2007-997103
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Auswirkungen der Therapie von Larynx- und Hypopharynxkarzinomen auf die Funktion der Tuba Eustachii*

Eustachian Tube Function in Patients Undergoing Therapy of Carcinoma of the Larynx or HypopharynxW. Maier1 , Chl. Beck, W. Hinkelbein2 , B. Richter1
  • 1Hals-Nasen-Ohren-Klinik (Direktor: Prof. Dr. R. Laszig).
  • 2Abteilung für Strahlentherapie (Direktor: Prof. Dr. H. Frommhold) der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
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Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurden die Auswirkungen der Neck dissection und einer perkutanen Strahlentherapie bei Patienten mit Karzinomen des Larynx oder Hypopharynx auf die Funktionsparameter der Tuba Eustachii untersucht. Während die Neck dissection keine signifikanten Veränderungen der Tubenfunktion zur Folge hatte, kam es im Rahmen der Bestrahlung zu einer Verschlechterung sowohl der passiven Öffnung als auch der von der Muskelfimktion des Gaumens und dem Schluckakt abhängigen aktiven Tubenparameter. Eine partielle oder vollständige Reversibilität nach Ablauf eines halben Jahres war bei den passiven Tubenparametern die Regel. Sie konnte bei den aktiven Parametern dagegen nur partiell beobachtet werden. Die bei der aktiven Tubenfunktion noch bestehenden Funktionsstörungen waren jedoch nicht mit einem auf das Ohr bezogenen subjektiven Mißempfinden der Patienten verbunden. Während für die Verschlechterung der passiven Tubenfunktion neben einer marginalen Strahlenreaktion der Tube eine Minderung der Kapazität des Lymphabflusses verantwortlich sein dürfte, ist bei der Diskussion der aktiven Tubenfunktion zusätzlich eine schmerzhafte Einschränkung des Schluckakts durch eine Mukositis sowie im weiteren Verlauf durch Narben und Siccasymptomatik im Oro-Hypopharynx zu beachten. Ein in 2 Fällen aufgetretener Mittelohrerguß war nach einem halben Jahr nicht mehr nachweisbar. Unsere Ergebnisse lassen den Schluß zu, dass in der Folge der Therapie von Karzinomen des Larynx oder Hypopharynx auftretende Tubenfunktionsstörungen in hohem Maße reversibel sind und keiner besonderen Behandlung bedürfen.

Summary

In a prospective investigation Eustachian tube function was tested before and after surgery and irradiation of patients suffering from carcinoma of the larynx or hypopharynx. Passive and active tubal parameters were determined using the dual-impedance method in a pressure chamber. In this test, passive tubal function is described by the spontaneous opening and closing characteristics of the tube by an over-pressure in the middle ear. Active tubal parameters are determined by the facility of the tube to equalize an over- and underpressure in the middle ear by swallowing. Statistic evaluation was performed with student's t-test. There were no significant alterations of passive or active tubal function after neck dissection with or without surgery of the primary tumour. On the other hand we observed significant deterioration of all tubal parameters immediately after a series of fractionated percutaneous telecobalt therapy (60 Gy). 2 out of 18 patients developed unilateral middle ear effusion during irradiation which was reversible within 6 months. In most patients we observed a total or at least partial restitution of passive tubal parameters during this time, which was statistically significant. The active tubal function was of minor reversibility. Whereas the facility to equalise a positive pressure in the middle ear was quite good after 6 months, only few patients were able to equalise a negative pressure. The temporary deterioriation of passive tubal function may be caused by a marginal implication of the tube atthe edge of the irradiation field and by increased lymphatic pressure in tubal tissue following a radiogenic swelling of the lymphatic vessels of the neck. The active tubal parameters are additionally influenced by the power and function of deglutition. Hence, minor reversibility may be caused by pain or dryness following radiomucositis in the orohypopharynx. On the other hand, no patient suffered from this deterioriation of active tubal function. We conclude from our data that Eustachian tube function deteriorates temporarily due to the effects of irradiation of carcinoma of the larynx or hypopharynx. Since such disorders of tubular function are highly reversible, they are not in any way potentially dangerous and need not be specially treated by a specific therapy.