Laryngorhinootologie 1992; 71(4): 187-189
DOI: 10.1055/s-2007-997274
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Visagnost - ein Streifentest zur In-vitro-Allergiediagnostik im Vergleich mit Magic Lite und Cap-FEIA - Teil 2: Allergenspezifische IgE-Bestimmung

Visagnost, a New Allergy Screening Test in Comparison With Magic Lite SQ and CAP-FEIA - Part 2: Specific IgE-DeterminationGerd Rasp
  • Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenkranke der Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. E. R. Kastenbauer)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 116 Patienten verglichen wir in 312 spezifischen IgE-Bestimmungen die diagnostische Wertigkeit von Visagnost Inhalationsallergien, Magic Lite SQ und CAP-FEIA. Es zeigte sich bei Visagnost (Mittelwert 1,55, Standardabweichung 1,25), Magic Lite SQ (Mittelwert 1,24, Standardabweichung 1,62) und CAP-FEIA (Mittelwert 1,62, Standardabweichung 1,70) bei 99 Allergikern und 17 gesunden Kontrollpersonen - parallel im Serum bestimmt - eine unterschiedliche Empfindlichkeit. Untersucht wurden IgE-Antikörper gegen Birke, Lieschgras, Roggen, Beifuß, Alternaria, Katze, Hund und D. pteronyssinus und D. farinae. Hierbei ergab sich eine Übereinstimmung der Ergebnisse von 76,3 %, von Magic Lite und Visagnost sowie 72,4% von Visagnost und CAP-FEIA. Die Sensitivität von Visagnost gegenüber CAP-FEIA wurde mit 57% bestimmt, gegenüber Magic Lite mit 63 %. Die Spezifität im Vergleich mit dem Magic Lite-Ver-fahren betrug 90,7 %, verglichen mit dem CAP-FEIA-Verfahren 95,8 %. Dem CAP-FEIA-System gegenübergestellt ergab sich ein positiv prädiktiver Wert von 95,7 % und ein negativ prädiktiver Wert von 58,7 %. Verglichen mit dem Magic Lite-Verfahren ergab sich ein positiver prädiktiver Wert von 87,9 % bei einem negativen prädiktiven Wert von 69,4 %. Damit ist das Visagnost Inhalationsallergie-Streifensystem ein geeignetes Instrument zum Screening auf Atemwegsallergien, das die Sensitivität und Spezifität der spezifischen Immunglobulin E-Bestimmung mit ersten Hinweisen auf Allergene verbinden kann.

Summary

Diagnosis of allergic diseases is based on medical history, clinical and specific tests. Although the role of specific IgE-determination used for allergy diagnosis is cleared, the technique might be too expensive for routine screening. The development of a new dip-stick screening device (Visagnost Inhalationsallergien, in U.S. Quidel allergy screen) gives us the possibility of fast and easy screening without laboratory equipment. For the evaluation of the diagnostic value of Visagnost we compared the device with two modern standard laboratory techniques, Magic Lite SQ (Ciba-Corning) and CAP-FEIA (Pharmacia). We tested the most relevant allergens in Germany, in detail birch, grass, rye, ragweed, alternaria, cat, dog and the housedust mites D. pteronyssinus and D. farinae. We found a mean “RAST”-class of 1,55 (SD 1,25) for Magic Lite SQ, a mean of 1,24 (SD 1,62) for Visagnost and a mean of 1,93 (SD 1,70) for CAP-FEIA. Plotting the results for each of the examinated methods, Magic Lite SQ seems to be more sensitive in lower specific IgE-levels, while CAP-FEIA gives more results of high IgE-levels, Visagnost ranging in between in general. Dividing the “RAST”-class results in the negative group of class 0 and 1 and in the positive group of class 2 and more, Visagnost revealed a sensitivity of 57% compared to CAP-FEIA and 63 % to Magic Lite SQ, respectively. Specifity was 95,8% for CAP-FEIA and 90,7% for Magic Lite, while the positive predictive value for Magic Lite SQ was 87,9% and 95,7 % for CAP-FEIA. Magic Lite gave a negative predictive value of 69,5 % while 58,7% for CAP-FEIA. The overall agreement of the results was 72,4 % between Visagnost and CAP-FEIA and 76,3 % between Visagnost and Magic Lite. Therefore we conclude Visagnost to be a suitable screening device for upper respiratory allergy although it can not replace modern laboratory techniques for quantitative specific IgE-determination in allergy centers.