Laryngorhinootologie 1992; 71(10): 505-510
DOI: 10.1055/s-2007-997343
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Nystagmusreaktionen nach rotatorischer Vestibularisreizung (modif. Langdrehmethode nach Veits) bei Gleichgewichtsgesunden - Teil 1 : Absolutwerte der Nystagmusreaktionen

Nystagmographic Findings in Healthy Subjects after Having Used the Rotatory Test (Modified Method of Veits) - Part 1: Absolute Values of the Different Nystagmus ReactionsTh. Eichhorn
  • Medizinisches Zentrum für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie der Philipps Universität Marburg (Leiter: Prof. Dr. O. Kleinsasser)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

In der vorliegenden Studie sind die Nystagmusbefunde gleichgewichtsgesunder Testpersonen nach rotatorischer Reizung der Vestibularorgane, die in Anlehnung an eine Empfehlung der ADANO als modifizierte Langdrehmethode nach Veits erfolgte, zusammengetragen und übersichtlich graphisch dargestellt. Die Angabe von Normbereichen für die Absolutwerte der Nystagmusreaktion erfolgt einerseits basierend auf den empirisch gewonnenen Meßdaten anhand der 5 %- bzw. 95 %-Perzentilen und andererseits über die berechneten Mittelwerte der Nystagmusreaktion sowie den dazugehörigen statistischen Streumaßen (Standardabweichung). Es wird nachgewiesen, dass anhand der Nystagmusreaktionen in den einzelnen Untersuchungsabschnitten der Drehreaktion unterschiedlich gut zwischen akut vestibulär Erkrankten und gleichgewichtsgesunden Kontrollpersonen unterschieden werden kann. Dabei traten intraindividuell erheblich geringere Schwankungsbreiten der Meßwerte auf als interindividuell. Es wird gezeigt, dass störende Habituationsphänomene die Ergebnisse der Nystagmusableitung bei der vorliegenden Form der Testdurchführung nicht beeinflussen.

Summary

In this study the nystagmographic findings of 70 healthy subjects - obtained after having used the rotatory test (modified method of Veits) - are summarised and visualised by means of easily appreciated graphs. In accordance with the recommendations of the ADANO, the test was carried out as a continuous turning of the chair, first clockwise and then counterclockwise, with an accelerating stimulus of 3°/s2 and a sudden stop after a period of constant rotation with a speed of 90°/s (trapezoidal stimulus). This was done for the absolute values of the following nystagmus parameters: frequency, amplitude and slow phase velocity of the nystagmus reaction. The limits of a normal nystagmus reaction are evaluated by the 5 %- or 95 %-percentiles on the one side and the mean values combined with the standard deviation mean value ±2 standard deviations on the other. It is shown that the rotatory test with its different phases enables very sensitive selection between healthy subjects and patients with an acute peripheral vestibular lesion. The intraindividual variability of the nystagmus reactions proved to be lower than that between our control persons (interindividual variability). By our method of employing the rotatory test it can be shown that the interfering phenomenon of habituation does not influence the nystagmographic results.