Zusammenfassung
Hintergrund: Die Computertomographie der Nasennebenhöhlen zeigt nicht nur die Art und das Ausmaß
der Pathologie, sondern sie gibt auch wichtige Hinweise auf die individuelle anatomische
Situation der Nasen- und Nasennebenhöhlenregion. Material und Methode: Anhand von 300 Nasennebenhöhlen-CT-Untersuchungen wurden die wichtigsten Landmarken
definiert, und hinsichtlich möglicher Varianten und potentiellen Gefahrenzonen analysiert.
Die koronare Dünnschnitt-Untersuchung (2-3 mm) mit Kontrastmittelgabe ist Voraussetzung
für eine adäquate Untersuchungstechnik, die nur in speziellen Situationen durch eine
axiale Schichtung ergänzt werden sollte. Ergebnisse: Es hat sich gezeigt, dass 8 wichtige anatomische Strukturen zu einer Checkliste zusammengefaßt
werden können. Das Erkennen der einzelnen Punkte im CT wird erläutert, ebenso wird
auf mögliche Varianten hingewiesen. Schlußfolgerungen: Die genaue Durchsicht der 8 Punkte umfassenden Checkliste läßt mögliche Gefahrenquellen
bereits präoperativ erkennen und setzt damit wichtige Warnsignale für die vorhergesehene
Operation. Diese wichtigen, zusätzlichen Informationen helfen, mögliche potentielle
Komplikationen der Nasennebenhöhleneingriffe zu vermeiden.
Summary
Background: Computed tomography (CT) is being used increasingly both to evaluate location and
extent of sinus disease and to detect anatomic abnormalities prior to surgery. Analysis
of the CT scan should be undertaken in a routine, standardized fashion to ensure that
important details are not missed. To aid in this evaluation, a checklist has been
developed which focuses on the most salient and potentially dangerous areas of the
paranasal sinuses. Regular preoperative analysis using this system may prevent unforseen
technical difficulties and excess morbidity. Materials and Methods: Before obtaining a CT scan, the patient is placed on optimal medical therapy including
antibiotics, and topical and occasionally systemic steroids. Coronal scans are then
performed with 3 mm sections through the frontal and sphenoid sinuses and 2 mm sections
through the ethmoid region. Intravenous contrast is used. The study is then analyzed
focusing on specific critical anatomic landmarks. When additional information is required
due to severe pathology or atypical anatomy, axial sections are added. Results: Out of 300 CT examinations that where analyzed, a preoperative checklist was developed
with eight items that must be evaluated preoperatively. Methods for the identification
and analysis of this anatomy as well as the types of anatomic Variation are discussed.
We have found this evaluation to be extremely usefui and efficacious in preventing
morbidity in endoscopic sinus surgery. Conclusions: Evaluation of the preoperative CT examination with a strictiy applied checklist of
important details and landmarks allows the recognition of hazardous anatomy and pathology
which should increase the safety and efficacy of paranasal sinus surgery.
Schlüsselwörter
Siebbein - Endonasale Siebbeinchirurgie - Computertomographie - Komplikationen - Anatomische
Varianten
Key words
Paranasal sinus surgery - Computertomography of paranasal sinuses - Imaging - Complication