Laryngorhinootologie 1996; 75(5): 309-310
DOI: 10.1055/s-2007-997585
WIE ICH ES MACHE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die diaphanoskopische Lokalisation der Tränenwege bei der endonasalen Dakryozystorhinostomie

Diaphanoscopic Localization of the Lacrimal System During Endonasal DacryocystorhinostomyR. Siegert, H. Weerda
  • Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde (Direktor: Prof. Dr. Dr. H. Weerda) Medizinische Universität zu Lübeck
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die endonasale Dakryozystorhinostomie ist eine etablierte Technik zur Behandlung von Tränenwegsstenosen. Wegen großer individueller anatomischer Schwankungen der pathologisch veränderten Tränenwege kann die intraoperative, endonasale Lokalisation der Stenose zeitaufwendig und schwierig sein. Methode und Patienten: Zur Vereinfachung der operativen Darstellung der Stenose wurde ein aus der Kieferchirurgie bekanntes diaphanoskopisches Verfahren [8,9] modifiziert, für die Dakryozystorhinostomie weiterentwickelt und bisher bei 12 Patienten eingesetzt. Ergebnisse: Nach unseren Erfahrungen mit dieser Technik wird die endonasale Dakryozystorhinostomie durch die Diaphanoskopie erleichtert und beschleunigt. Schlußfolgerungen: Die diaphanoskopische Lokalisation der Tränenwege bei der endonasalen Dakryozystorhinostomie ist eine kleine technische Modifikation, die einfach und hilfreich ist und sich deshalb für die operative Routine anbietet.

Summary

Background: Endonasal dacryocystorhinostomy is a well established technique in the surgical treatment of stenosis of the lacrimal system. Due to individual anatomic variations it can be difficult and time consuming to localize the stenosis of the lacrimal system intraoperatively. Methods and patients: To simplify the localization of the lacrimal system, a diaphanoscopic technique that has been used in oral surgery was modified for endonasal dacryocystorhinostomy. A sterile optical fiber is passed through the lacrimal canal from the eye into the lacrimal sac or down to the stenosis. Its light can be detected in the nose and marks the sac or the stenosis. To date we have performed twelve operations with this technique. Results: In our experience, endonasal dacryocystorhinostomy is simplified and accelerated by localizing the lacrimal system with diaphanoscopy. Conclusions: The diaphanoscopic localization of the lacrimal system during endonasal dacryocystorhinostomy is a slight technical modification that is simple and helpful and could therefore be incorporated into the surgical routine.