Laryngorhinootologie 1995; 74(8): 495-499
DOI: 10.1055/s-2007-997787
PLASTISCHE CHIRURGIE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Subjektive und objektive Bewertung des Ergebnisses nach Rhinoplastik

Eine retrospektive StudieSubjective and Objective Evaluation of Results after RhinoplastyInes Gräber1 , S. Jovanovic1 , A. Berghaus2
  • 1Hals-Nasen-Ohrenklinik mit Polikliniken im Klinikum Benjamin Franklin der Freien Universität Berlin (Leiter: Prof. Dr. med. H. Scherer)
  • 2Klinik für Hals-Nasen-Ohren-Krankheiten, Gesichts- und Halschirurgie der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg (Leiter: Prof. Dr. med. A. Berghaus)
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Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

In den Jahren 1983 bis 1988 wurde bei 206 Patienten in der HNO-Abteilung des Universitätsklinikum Benjamin Franklin eine Septorhinoplastik durchgeführt. Die Operationsergebnisse wurden anhand eines „objektiven” Untersuchungsbogens und eines „subjektiven” Fragebogens bewertet und die jeweiligen Faktoren untersucht, von denen das objektive und das subjektive Untersuchungsergebnis abhängig ist. Dabei ließ sich u.a. nachweisen, dass bis zu 75% der Operationsergebnisse sowohl objektiv als auch subjektiv gut ausfielen. Diskrepanzen ergaben sich insbesondere bei ausländischen Patienten und bei Patienten mit präoperativ relativ kleinen Deformitäten, bei denen besonders häufig das objektive Ergebnis besser ausfiel als das subjektive Ergebnis. Desweiteren konnte eine Antwort auf die Frage gefunden werden, ob das ästhetische Resultat nach Rhinoplastik überhaupt objektivierbar ist.

Summary

Between 1983 and 1988, 206 patients underwent a septorhinoplasty in the ENT Department of the University Hospital Benjamin Franklin in Berlin. The results of the operation were analysed by an “objective” evaluation form including measurements of cephalometric angles and a “subjective” questionnaire reflecting the patient's view. Ninety-nine patients responded to our questionnaire. About one third of our patients were foreigners (mostly Turks). Seventy-five percent of the results were good in objective as well as subjective terms. Comparison of results between the two sexes did not show a significant difference. A relevant discrepancy between the objective and the subjective results was seen in the foreign patients. The low average age and therefore unrealistically high expectations are a possible explanation for this phenomenon. Patients with small preoperative deformities also turned out to be less satisfied with the outcome even though the objective result was better. While obtaining the objective results, we also realized that the nasofrontal angle seems to be of minor importance for the facial profile. The nasofacial and the nasolabial angle actually seem to be more important for the rhinoplasty and reflect the aesthetic correction of the nose better than the nasofrontal angle. It was much more often possible to correct the nasofacial and the nasolabial angle, while the nasofrontal angle remained uncorrected in many cases. Our retrospective study was able to answer the question whether the aesthetic outcome after rhinoplasty can be rated objectively.